Svar: Sutter på sin tommelfinger - 2 mdr.
17. juli 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mor for 2. gang
Tak for dit brev og det er kun dejligt du spørger. Der kan være masser af spørgsmål uanset om man er 2., 3., 4. gangs mor .. :)
Det er helt normalt at børn i 2 måneders alderen sutter på fingre. Nogle gange på hele hånden, men ofte også på flere af fingrene. Det er en naturlig del af barnets udvikling og det er rigtig fint. Dog skal man være opmærksom på hvor meget barnet gør det og om barnet har tendens til altid at søge sin tommelfinger. For der er naturligt en risiko for at barnet så får for vane at sutte på tommelfinger.
Det anbefales at man giver barnet en sut i stedet, fordi man for det første kan fjerne en sut igen. Et barn der sutter på finger kan sutte i årevis, nogle gange helt op i skolealderen. Derudover så har det at sutte på tommelfinger risiko for at påvirke barnets tandstilling, - det kan give overbid ... Så det er en god idé at forsøge at erstatte fingeren med en sut, men vil han ikke have den, så er der jo ikke noget at gøre ved det :) Du kan prøve med forskellige slags - der er lange, runde, korte, brede, flade modeller og du kan forsøge med både silikone og naturgummi.
Det er begrænset hvor meget du kan smøre hans røde fingre med, da han vil få det i munden. Du kan evt. prøve med en mild svanemærket læbepomade og se om det kan hjælpe lidt, men ellers er det bedre at forsøge at erstatte med sutten.
Jeg har hørt fra enkelte forældre at de med kraniosakralterapi har haft held med at få barnet til at tage imod en sut - det er jo ikke noget der officielt anbefales, men nu ved du at muligheden er der.
Håber du kan bruge dette videre, - og læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg under 8-10 uger blandt andet skriver "nu er det tid til at putte fingre i munden og sutte på dem.. " :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske