Svar: Urolig under måltider og søvn

24. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig.

Netop i 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt meget med børn og det påvirker både deres koncentration til at spise og deres søvn.

Jeres dreng er meget opmærksom på verden nu og hvad der sker omkring ham. Det betyder at han meget let lader sig forstyrrer, når han skal spise. Når du giver ham mad, så kikker han på dig, slipper flasken, pludrer til dig, tager fat i flasken, spiser lidt og slipper så igen. Han begynder også at få lidt mere rum-fornemmelse nu og han begynder at kunne se længere. Det betyder at han, når han spiser, bliver mere opmærksom på hvad der sker omkring jer, så hvis far f.eks. kommer ind i rummet så reagerer jeres dreng på det. Han slipper igen flaske, vil hellere snakke med far, pludre, kluk-le osv. og vil så ikke rigtigt spise, selvom han egentlig har behov for det. Han vil bare hellere opleve og mærke verden.

Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer.

Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har derimod så skifter barnet meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.

Netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Din dreng har altså en alder lige nu, hvor han begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 20-45 minutters intervaller. Det betyder at han nogle gange vil sove 20-45 minutter, så vil han vågne op, ligge og klynke, virre med hovedet, baske med armene osv. og på en gang virke både halvvågen og sovende. Det er fordi han skifter søvnstadie og har lidt svært ved at komme videre i søvnen.

Det at han oplever verden, rummet osv. mere bevidst gør også at han får en masse ekstra stimuli og alt ...

Annonce

... hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover. Derfor drømmer han også ekstra meget lige nu - og igen, derfor sover han også uroligt, når han sover. Tingene hænger på den måde sammen :)

Det vil være en rigtig god idé at du nu arbejder på at han skal sove tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil puttetidspunktet om aftenen flytte sig. Mange børn gør i denne alder sent i seng og det er helt okay.

Det er rigtig fint at du forsøger at skærme ham om dagen, når du giver ham mad. Du kan nogle gange vælge at lægge dig med ham, du kan også prøve at give ham flasken i barnevognen, hvor han skal sove. Det at ligge under kalechen og i en "hule" kan nogle gange hjælpe ham til at koble lidt fra og bedre koncentrere sig om at spise. Det er her vigtigt at du elevere hans hovedgærde lidt ved at komme et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen.

Det er også rigtig godt at du nogle gange deler måltidet i to og lægger en skiftning ind imellem, så han får lidt at drikke, når han vågner men også får mælk som en fast del af hans putteritual. På sigt, vil han i takt med at han begynder med skemad osv. trives med en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er en god idé at du med din hænder, kærtegn, nærhed osv. luller ham videre ind i søvnen, når han har svært ved at komme fra et søvnstadie til det næste. Så han ikke vågner for meget op, men netop hjælpes videre. Ligger han i barnevognen kan du trille den lidt, ligger han i sengen kan du vugge ham lidt med dine hænder på hans krop.

Det kan nogle gange også hjælpe at du holder dine hænder lidt tungt på ham, så du med dine hænder giver ham fysisk ro. Nogle børn har også rigtig stor glæde af at blive puttet i en sovepose - voksipose eller lignende, de fås i mange kvaliteter og priser, som hjælper dem med at føle sig omsluttet og dermed rolige.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og ved hvad der sker hos jer lige nu :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.