Brev:
Voldsom opvågning fra nattesøvnen
24. juni 2012
Alder:
14 mdr.
Voldsom opvågning fra nattesøvnen
Hej Helen
Min datter på knap 15 mdr. har hver 2. - 3. nat en underlig opvågning. Det starter med at hun ca. ved 23-tiden vågner og står op i sengen og begynder at klynke (som hun egentlig gør flere gange hver nat, men jeg kan oftest bare lægge hende igen)
De her gange peger hun på sit vandglas i vindueskarmen og jeg tager hende op og tilbyder hende vand. I stedet for at drikke, som hun plejer, går hun helt amok. Hun skriger/græder, vrider sig, kaster sig bagover i mine arme og INTET kan berolige hende. Jeg taler roligt til hende, prøver at lægge hende igen mm., men hvis jeg lægger hende på ryggen, går hun i bro, hvor hun kun støtter med benene og sit hovede.
Hun har ikke voldsomme tårer og er helt ukontaktbar.
Det står på i et lille kvarter, hvor jeg så endelig får held af, at give hende lidt at drikke og det virker hver gang, så jeg er klar over at det er det der skal til.
Så falder hun til ro og jeg kan lægge hende som jeg plejer og hun sover med det samme igen.
Det er faktisk ret skræmmende for hun virker nærmest besat eller voldsom angst. Nogle gange er det så voldsomt at se på, at jeg har svært ved at rumme det, men det kan jo ikke hjælpe noget, så jeg bevarer bare roen og står det igennem med hende.
Hun trives ellers godt; går, kravler rundt på ting, er motorisk meget fremmelig og er så småt begyndt på de første ord.
Hun er glad for dagplejen og herhjemme har hun et normalt søskendeforhold (med alt hvad det indebærer) til sin 17 mdr. ældre storesøster.
Hun er en meget temperamentsfuld dame, men også smilende og glad.
Jeg er alene med pigerne, men synes vi har en overvejende positiv og hyggelig hverdag.
Mine spørgsmål går på;
Er disse opvågninger mon voldsomme drømme, hun har svært ved at vågne fra eller hvad tænker du?
Og har du nogle råd til hvordan det evt. kan forebygges og/eller hvordan jeg takler det bedst i tiden fra hun vågner til hun endelig vil drikke vandet?
(Det har stået på i ca. fire uger)
På forhånd tak for svar:)
Med venlig hilsen
"Mima"