Brev:
Urolig under måltider og søvn
24. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Urolig under måltider og søvn
Hej Helen.
Min søn på 3 måneder (13.03.12) får flasker og spiser 5 måltider om dagen på mellem 150-200 ml. Han får mad hver 3-4 time i mellem kl. 3-4 til kl. 20. Han vejer 6 kg, og har fordoblet sin fødselsvægt - så han tager fint på. Han er glad og smilende, laver gode bleer og sover fra 20 til 3-4 og sover også nogle gode lure om dagen.
1. Han er tit urolig når han får mad. Nogle dage ligger han og stille og roligt i min arm og spiser og får to bøvsepauser. Men af og til bliver han sur og urolig. Han vrider sig som en orm og ligger uroligt med kroppen og hovedet. Det er tydeligt at han gerne vil have maden, men han drejer hovedet til siderne. Jeg prøver at holde ham fast og give ham tryghed, ved at give ham øjenkontakt og holder ham indtil mig. Jeg prøver at skifte stilling, så han både sidder mere op eller ligger lidt mere ned. Af og til hjælper det hvis vi holder en pause, fx med bleskift, snakker lidt eller lign., men sådan en omgang MME holder jo ikke længe, og vil jo ikke have at den bliver dårlig. Har du nogen forklaring på hvorfor han bliver så urolig?
2. Som sagt sover han fra 20 til 3-4. Førhen vågnede han og blev ked af det fordi han var sulten, og fik så mad. Kl. 3-4 begynder han at mosle rundt i sengen. Hans øjne er helt lukket, så går ud fra at han stadig sover. Men han grynter og kaster hovedet skiftevis til siderne. Hvis man giver ham sutten falder han til ro, og er rolig i 10. minutter og så bliver hanurolig igen. Dette kan tage op til en time før han vågner ordentlig op, og nogen gange vækker jeg ham, for at jeg også skal ligge søvnløs i 1 time. Om jeg venter eller vækker ham, så får han er ble (han lugter af tis, og efter 7-8 timers søvn synes jeg at han skal have en ny). Så får han mad og bliver bøvset af. Når han kommer op i senge igen, bliver han urolig og sparker med benene. Når han falder i søvn igen, sover han en times tid, og begynder så at mosle rundt igen. Har du nogle forklaring på hvad der sker, siden han mosler rundt og hvad vi evt. kan gøre (anderledes)?
På forhånd tak.