Svar: Kan ikke finde ro - 3 år, 10 mdr.

3. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Tak for dit brev, velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med at I har fået en lille ny :)

Storebror har altid sovet mindre end gennemsnittet, men det betyder ikke at han ikke stadig kan have brug for hviletid i løbet af dagen og det lyder faktisk som om at det ville være rigtig godt for ham. Jeg tænker at han måske samlet sover mindre end andre på hans alder, men at han har brug for flere små afbræk i løbet af dagen, flere hvile perioder.

Det er naturligvis vigtigt at han ikke ser hviletiden som en straf, hvor han trækkes væk fra leg eller de andre børn fordi han som den eneste skal hvile. Ligesom det er vigtigt at han ikke "skal" sove, men netop bare hvile sig, fordi hans krop har brug for det. Måske kunne han have glæde af lidt meditationslignende afslapningsøvelser, hvor han hjælpes til at ligge stille, lytte og mærke alle dele i sin krop, så kroppen slappes af ...

Det er rigtig godt at der har været en psykolog på jeres dreng. For det er jo usædvanligt at kunne alfabetet i en alder af 2 ½ år, ligesom han lyder til at være meget matematisk-logisk tænkende, - han er god til både tal og bogstaver, computerspil, puslespil osv. Og en umiddelbar tanke i forhold til dette er at han måske er et barn med særlige forudsætninger.

Nogle gange er koncentrationsbesvær, stor motorisk uro og en "larmende" adfærd tegn på at barnet har en høj begavelse, men ikke bliver stimuleret tilstrækkeligt ... Og for børn med særlige forudsætninger er det nogle gange rigtigt svært at indgå i sociale relationer, fordi barnet jo skiller sig ud i forhold til jævnaldrende.

Det er en psykolog der kan teste børn og finde ud af om de har særlige forudsætninger på nogle områder og derfor skal mødes og støttes på en speciel måde. Og derfor er det godt at jeres dreng er blevet set af en psykolog, - det kunne dog være en ...

Annonce

... idé at tale med psykologen om, hvorvidt hans intelligens er blevet testet ... En af de psykologer der har beskæftiget sig meget med børn med særlige forudsætninger er Ole Kyed. Han har privat praksis og I kan finde ham på nettet.

En anden mulighed, som I kunne overveje - og som de måske også har tænkt på i institutionen er om jeres dreng kan have sanseintegrationsproblemer.

Vi bruger alle sammen vores sanser, vi hører, vi lugter, vi ser, vi mærker og hos de fleste opleves verden og alle de indtryk vi får som uskadelige, men hos nogle børn oplevelse sanseindtryk meget ubehagelige. Og nogle børn reagerer med "fight or flight" - altså med at slå fra sig eller med at flygte, når deres sanseindtryk bliver for voldsomme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når man har et barn der er motorisk meget urolig, som har svært ved at sidde stille, som pludselig løber ud af rummet - så kan det være tegn på at barnets sansesystem er så påvirket at barnet kun "kan flygte".

Når vi skal forholde os til verden, så bruger vi vores sanser og vi er dybt afhængige af at vores sanser fungerer godt, for at vi netop kan forholde os til den verden vi lever i. Så når børn har svært ved at forholde sig til verden, så kan det skyldes at de har nogle sansemæssige problemer, at deres sansemæssige bearbejdning ikke fungerer optimalt.

Der findes ergoterapeuter der har specialiseret sig i at hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer og jeg tænker at det også vil være rigtig godt at I prøver at læse lidt om dette og undersøge om ikke det kunne hjælpe jeres dreng. Sanseintegrationsøvelser opleves ofte som en leg, for barnet får lov til at løbe, balancere, gynge, snurre rundt osv .... det udfordrer barnet og vil sansynligvis også udfordre jeres dreng, du skriver jo at han "ikke kan lide at snurre rundt":)

Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.