Brev:
Kan ikke finde ro - 3 år, 10 mdr.
3. juni 2012
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kan ikke finde ro - 3 år, 10 mdr.
Hære Helen
Jeg har skrevet til dig tidligere angående vores søn, der altid har været én af de meget morgenfriske... Det er blevet en smule bedre, da vi nu kan have dage til kl. 5.30/6 = hvilket vi er tilfredse med:0)
Jeg skriver til dig denne gang, da jeg/vi ofte er frustreret over, at han har en del "uro" i kroppen, det virker til tider, som om han ikke kan finde ro. Vi har observeret, at det typisk er, når han er træt og har stået meget tidligt op. Han kravler op og ned at stole og sofaer, hvor han tit falder ned. Al bevægelse foregår i løb og hvis han ikke falder, så løber han ind i et eller andet. Han snakker konstant. Han stikker af fra os, hvis vi ikke lige er opmærksomme på ham, og har i det hele taget svært ved at høre efter. Jeg ved godt, at det sidste ikke er unormalt for børn i den alder, men vi føler slet ikke, at vi kan nå ind til ham, når han er i det humør.
Jeg bliver faktisk rigtig ked af det, da jeg synes det er synd for ham, at vi konstant går og skælder ud på ham... Lad nu vær, hold nu op, slap nu af osv osv... Jeg synes selv, at vi har forsøgt mange "metoder" - snakke pænt med ham, være mere kontant, forsøge at motivere ham til noget andet, eller få ham til at sidde og hvile sig (hvilket nærmest er umuligt) osv osv...
Til daglig er han generelt en meget aktiv dreng, men der bliver skruet væsentligt op, når han har de her dage...
Han interesserer sig rigtig meget for tal og bogstaver, er meget dygtig til puslespil og computerspil (Oline, pixiline osv). Og kan meget nemt koncentrere sig i længere tid, hvis han sidder med noget af det. Han kunne alfabetet allerede, da han var 2 1/2, og kan også stave til en del ord samt lave nogle lette regnstykker...
Han startede i børnehave, da han var 2 1/2 og allerede efter en mdr, gjorde de os opmærksomme på denne her uro i kroppen. Den gik mest på, at han stak af inde fra stuen og løb ind på de andre stuer... Hvilket vi ikke kunne se, var det helt store problem, det var bare et spørgsmål om, at han skulle lære, hvornår han måtte...
Omkring de 3 år, var han til sprogtest, hvilket han klarede super godt. Men igen nævnte de uro i kroppen og at han faldt meget, og at han ikke kunne sidde stille på de skamler, de sidder på... Vi prøvede at nævne for dem, at vi mente, at han kedede sig - at han ikke blev udfordret nok... Vi prøvede at sende nogle af hans egne puslespil med, og her kunne de se, at han sagtens kan sidde meget stille, hvis bare det interesserer ham...
De testede ham motorisk, og her var der ikke noget galt andet end at han ikke kunne li´at snurre rundt.
De har haft en psykolog til at kigge på ham, da de også mener, at han ikke er så god til at skabe sociale relationer - her skal siges, at vi har 1-2 legeaftaler i ugen. Samtidig indrømmede de at de heller ikke havde redskaber til at motivere ham, da han har nogle andre interesser end de andre børn. Konklusionen blev, at han ikke var så god til rolle-lege... Men vi blev faktisk ikke meget klogere...
Han sover ikke middagslur mere. Jeg har nævnt for dem, at vi tror, at hans dage med meget uro, skyldes at han er træt - og vi har derfor sagt til dem, at de bare skal ligge ham, hvis de vurderer, at det er nødvendigt.
De sidste par dage er han vågnet kl. 4.15 og kl. 5.15 og han har været total speedy - jeg har derfor vurderet, at en eftermiddagslur vil være godt til ham, men er det korrekt?
Det skal også siges, at han lige er blevet storebror for 4 måneder siden. Det han han klaret super flot.
Han er stort set altid glad, og er meget udadvendt.
Vores store spørgsmål er, hvordan kan vi hjælpe ham til at finde ro i kroppen... Skal vi tvinge nogle flere timers søvn ind i døgnet, eller skal vi gøre noget andet?
Mange hilsner
Mette