Kan ikke finde ro - 3 år, 10 mdr.

3. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Kan ikke finde ro - 3 år, 10 mdr.

Hære Helen

Jeg har skrevet til dig tidligere angående vores søn, der altid har været én af de meget morgenfriske... Det er blevet en smule bedre, da vi nu kan have dage til kl. 5.30/6 = hvilket vi er tilfredse med:0)

Jeg skriver til dig denne gang, da jeg/vi ofte er frustreret over, at han har en del "uro" i kroppen, det virker til tider, som om han ikke kan finde ro. Vi har observeret, at det typisk er, når han er træt og har stået meget tidligt op. Han kravler op og ned at stole og sofaer, hvor han tit falder ned. Al bevægelse foregår i løb og hvis han ikke falder, så løber han ind i et eller andet. Han snakker konstant. Han stikker af fra os, hvis vi ikke lige er opmærksomme på ham, og har i det hele taget svært ved at høre efter. Jeg ved godt, at det sidste ikke er unormalt for børn i den alder, men vi føler slet ikke, at vi kan nå ind til ham, når han er i det humør.

Jeg bliver faktisk rigtig ked af det, da jeg synes det er synd for ham, at vi konstant går og skælder ud på ham... Lad nu vær, hold nu op, slap nu af osv osv... Jeg synes selv, at vi har forsøgt mange "metoder" - snakke pænt med ham, være mere kontant, forsøge at motivere ham til noget andet, eller få ham til at sidde og hvile sig (hvilket nærmest er umuligt) osv osv...
Til daglig er han generelt en meget aktiv dreng, men der bliver skruet væsentligt op, når han har de her dage...

Han interesserer sig rigtig meget for tal og bogstaver, er meget dygtig til puslespil og computerspil (Oline, pixiline osv). Og kan meget nemt koncentrere sig i længere tid, hvis han sidder med noget af det. Han kunne alfabetet allerede, da han var 2 1/2, og kan også stave til en del ord samt lave nogle lette regnstykker...

Han startede i børnehave, da han var 2 1/2 og allerede efter en mdr, gjorde de os opmærksomme på denne her uro i kroppen. Den gik mest på, at han stak af ...

Annonce

... inde fra stuen og løb ind på de andre stuer... Hvilket vi ikke kunne se, var det helt store problem, det var bare et spørgsmål om, at han skulle lære, hvornår han måtte...

Omkring de 3 år, var han til sprogtest, hvilket han klarede super godt. Men igen nævnte de uro i kroppen og at han faldt meget, og at han ikke kunne sidde stille på de skamler, de sidder på... Vi prøvede at nævne for dem, at vi mente, at han kedede sig - at han ikke blev udfordret nok... Vi prøvede at sende nogle af hans egne puslespil med, og her kunne de se, at han sagtens kan sidde meget stille, hvis bare det interesserer ham...
De testede ham motorisk, og her var der ikke noget galt andet end at han ikke kunne li´at snurre rundt.

De har haft en psykolog til at kigge på ham, da de også mener, at han ikke er så god til at skabe sociale relationer - her skal siges, at vi har 1-2 legeaftaler i ugen. Samtidig indrømmede de at de heller ikke havde redskaber til at motivere ham, da han har nogle andre interesser end de andre børn. Konklusionen blev, at han ikke var så god til rolle-lege... Men vi blev faktisk ikke meget klogere...

Han sover ikke middagslur mere. Jeg har nævnt for dem, at vi tror, at hans dage med meget uro, skyldes at han er træt - og vi har derfor sagt til dem, at de bare skal ligge ham, hvis de vurderer, at det er nødvendigt.

De sidste par dage er han vågnet kl. 4.15 og kl. 5.15 og han har været total speedy - jeg har derfor vurderet, at en eftermiddagslur vil være godt til ham, men er det korrekt?

Det skal også siges, at han lige er blevet storebror for 4 måneder siden. Det han han klaret super flot.

Han er stort set altid glad, og er meget udadvendt.

Vores store spørgsmål er, hvordan kan vi hjælpe ham til at finde ro i kroppen... Skal vi tvinge nogle flere timers søvn ind i døgnet, eller skal vi gøre noget andet?

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor