Svar: Utryg ved de andre børn i dagplejen
13. maj 2012
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede forældre
Tak for jeres brev :)
Det er rigtig dejligt at I som udgangspunkt er glade for dagplejer og er trygge ved hende og det lyder også som om at jeres dreng faktisk har det godt hos hende, - det er når de andre børn kommer, at det er svært ...
Der er altid tilknyttet en pædagogisk konsulten til dagplejen og jeg synes faktisk I skal tale med dagplejer og konsulenten om, hvorvidt denne kan være sammen med dagplejer i en periode, hvor jeres dreng køres ind. Jeg tænker at hvis der er en anden voksen sammen med de andre børn, så dagplejer kan have større fokus på jeres dreng, sidde med ham osv. når de andre afleveres, så vil han måske stille og roligt kunne acceptere at de er der. De er jo kørt ind og kender rutinerne og han lyder til at skulle have behov for lidt ekstra hjælp - og jeg har hørt om at dagpleje-pædagogen netop træder til og hjælper i sådanne perioder. Der er jo kun tale om en overgang.
Det er også rigtig fint at I forsøger at aflevere tidligere, så der ikke er for meget uro, når han kommer ... det forstår jeg godt og det er umiddelbart en god idé. Men, måske virker det ekstra voldsomt på ham, når de andre børn afleveres, for så ser han jo at deres forældre går og det minder ham måske om at I forældre er gået. Den trafik ind og ud af døren er måske for meget for ham, så måske det også kunne hjælpe ham, at I ikke afleverer før I er sikre på at de andre er kommet og er igang med at lege. Det vil også gøre at dagplejer har lettere ved at give ham den opmærksomhed, som han har brug for lige i situationen. Måske kan det passe med at børnene skal have lidt frugt eller lignende, så alle sidder om bordet, når han kommer, det er roligt og hyggeligt og han glider naturligt ind og bliver en del af dette.
Som jeg forstår dit brev, så er du stadig hjemme og det kan derfor også være nødvendigt at du deltager lidt mere i dagplejen sammen med ham, så han gøres mere tryg ved at være der. Stille og roligt kan dagplejer så tage mere og mere over, imens du står ved siden af, f.eks. når han skal skiftes, spise eller sove og så vil hun naturligt bedre selv kunne tage helt over hen af vejen.
For nogle børn tager indkøring flere uger og det skal der være plads til .. :)
En indkøringsplan kan f.eks. se således ud:
2-3 dage, hvor du er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres dreng at her er hyggeligt og dejligt at være.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og du går kortvarigt, lader jeres dreng prøve at spise alene med de andre, lader ham blive skiftet af dagplejer. Hvor hurtigt du skal gå efter aflevering afhænger af hvordan jeres dreng reagerer. Nogle gange vil det være godt at være der lidt tid, og hjælpe ham gang med at lege, spise eller lignende, hvor du så vinker farvel og gå, andre gange vil det være meget bedre at aflevere ham i favnen på dagplejer og gå med det samme, så det er dagplejer der vinker farvel i vinduet, tager overtøjet af ham, beroliger og hjælper igang med dagens aktiviteter.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres dreng spiser, leger med de andre, puttes til lur og tages op af dagplejer og hvor du så kommer og henter ham, når han har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at du er der igen :)
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske