Svar: 19 måneder

5. maj 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at din datter ikke kan sidde og holde fokus omkring maden og måltidet særlig længe. Du skriver, at når hun er mæt eller keder sig, eller får for lidt opmærksomhed, så begynder hun at kaste maden ned på gulvet - og det er her rigtig vigtigt at du derfor lader hende komme ned fra bordet og ikke kræver at hun bliver siddende.

Hun spiser pænt, når hun sættes til bordet og når hun er sulten og parat til at spise, men når interessen ikke længere er der, så kan hun naturligt ikke koncentrere sig og så afsluttes måltidet. Mit råd er derfor, at du lader måltidet slutte, når hun viser at hun ikke har brug for mere mad - når hun hellere vil lige med maden end at spise den. I forældre skal natuligvis stadig spise jeres mad færdig og så kan hun lege på gulvet imens.

Der er også rigtig vigtigt at du prøver at stimulere hendes lyst til at lege med maden, vandet der hældes ud på bordet osv. uden for middagsbordet. Jo mere du stimulerer denne lyst uden for bordet, jo større sandsynlighed for at hun vil kunne koncentrere sig om at spise maden, når det er spisetid. Det betyder at hvis hun f.eks. lige nu synes det er særligt spændende at hamre skeen eller tallerkenen i bordet, så det larmer, så giv hende en tromme, et hammerbræt eller lignende, som hun kan lege med i stedet. Hvis hun fascineres af maden mellem hænderne, at det klistrer osv. så bag boller og lad hende sidde med bolledej i hånden og lad hende lege i sandkasse, bygge sandkager osv. Og hvis hun synes det er sjovt at vælte glasset og se mælken løbe ud på bordet, så anerkend denne lyst og lad hende lege med vand. Giv hende kande, skåle osv. som hun kan have med i bad og som hun også kan lege med udenfor.

Med hensyn til "mit mit mit", så hører dette alderen til og handler om at hun stille og roligt er ved at udvikle mere selvstændighed. De fleste børn vil i 2 års alderen komme ind i en fase, hvor de siger "det er min" - og hos jer kan det sagtens tænkes at jeres datter begynder allerede nu, fordi hun, som du også selv er inde på, oplever det af de andre børn i dagplejen, som lige er ...

Annonce

... lidt ældre. Det er et helt naturligt og godt sundhedstegn og du skal se det som sådan :)

Din datter skal til at forholde sig til hvem hun selv er og hvordan hun påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og man ser det ofte ved at barnet begynder at sige "jeg" om sig selv og altså også "det er min" eller "mit!", og netop på den måde begynder barnet altså at blive mere bevidst om sig selv, bevidst om hvem de selv er og hvordan de via deres handlinger også påvirker andre.

Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Jeres datter bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, hvis hun bliver irettesat, hvis hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbar i denne alder og det betyder rigtig meget for hende, hvordan hun bliver modtaget - altså hvordan du og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.

Derfor er det super vigtigt at man som forældre netop anerkender barnets behov for "min" og "mit" og støtter barnets selvbillede ved at vise det kærlighed og accept - og forsøger at hjælpe hende med at dele, når det er svært.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en rigtig god idé at sætte ord på, så hun hører hvad det er du vil og hvad der sker. For din datter mangler ord, hun kan kun sige "mit mit mit" og du kan så hjælpe hende med at sige "det er pigens dukke, din dukke er her" eller "se din tallerken er den røde, min er den blå, så det her er din" eller lignende.

Det kan være en god idé at lege "gi-tag-leg" med hende, hvor hun ligesom bliver opmærksom på at der er forskel på at låne og at tage og stille og roligt lærer at man altså godt kan få sine ting igen efter lidt tid - "ja det er din bamse, mor låner den bare, så får du den igen ...".

I min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", kan du læse mere om hvad det er der sker udviklingsmæssigt med jeres datter og hvorfor hun gør de ting hun gør. Netop noget af alt det, som jeg har været inde omkring i mit svar til dig i dag. Bogen kommer med ny forside i næste uge.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre