Svar: 19 måneder
5. maj 2012
Alder:
19 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at din datter ikke kan sidde og holde fokus omkring maden og måltidet særlig længe. Du skriver, at når hun er mæt eller keder sig, eller får for lidt opmærksomhed, så begynder hun at kaste maden ned på gulvet - og det er her rigtig vigtigt at du derfor lader hende komme ned fra bordet og ikke kræver at hun bliver siddende.
Hun spiser pænt, når hun sættes til bordet og når hun er sulten og parat til at spise, men når interessen ikke længere er der, så kan hun naturligt ikke koncentrere sig og så afsluttes måltidet. Mit råd er derfor, at du lader måltidet slutte, når hun viser at hun ikke har brug for mere mad - når hun hellere vil lige med maden end at spise den. I forældre skal natuligvis stadig spise jeres mad færdig og så kan hun lege på gulvet imens.
Der er også rigtig vigtigt at du prøver at stimulere hendes lyst til at lege med maden, vandet der hældes ud på bordet osv. uden for middagsbordet. Jo mere du stimulerer denne lyst uden for bordet, jo større sandsynlighed for at hun vil kunne koncentrere sig om at spise maden, når det er spisetid. Det betyder at hvis hun f.eks. lige nu synes det er særligt spændende at hamre skeen eller tallerkenen i bordet, så det larmer, så giv hende en tromme, et hammerbræt eller lignende, som hun kan lege med i stedet. Hvis hun fascineres af maden mellem hænderne, at det klistrer osv. så bag boller og lad hende sidde med bolledej i hånden og lad hende lege i sandkasse, bygge sandkager osv. Og hvis hun synes det er sjovt at vælte glasset og se mælken løbe ud på bordet, så anerkend denne lyst og lad hende lege med vand. Giv hende kande, skåle osv. som hun kan have med i bad og som hun også kan lege med udenfor.
Med hensyn til "mit mit mit", så hører dette alderen til og handler om at hun stille og roligt er ved at udvikle mere selvstændighed. De fleste børn vil i 2 års alderen komme ind i en fase, hvor de siger "det er min" - og hos jer kan det sagtens tænkes at jeres datter begynder allerede nu, fordi hun, som du også selv er inde på, oplever det af de andre børn i dagplejen, som lige er lidt ældre. Det er et helt naturligt og godt sundhedstegn og du skal se det som sådan :)
Din datter skal til at forholde sig til hvem hun selv er og hvordan hun påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og man ser det ofte ved at barnet begynder at sige "jeg" om sig selv og altså også "det er min" eller "mit!", og netop på den måde begynder barnet altså at blive mere bevidst om sig selv, bevidst om hvem de selv er og hvordan de via deres handlinger også påvirker andre.
Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Jeres datter bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, hvis hun bliver irettesat, hvis hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbar i denne alder og det betyder rigtig meget for hende, hvordan hun bliver modtaget - altså hvordan du og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.
Derfor er det super vigtigt at man som forældre netop anerkender barnets behov for "min" og "mit" og støtter barnets selvbillede ved at vise det kærlighed og accept - og forsøger at hjælpe hende med at dele, når det er svært.
Det er en rigtig god idé at sætte ord på, så hun hører hvad det er du vil og hvad der sker. For din datter mangler ord, hun kan kun sige "mit mit mit" og du kan så hjælpe hende med at sige "det er pigens dukke, din dukke er her" eller "se din tallerken er den røde, min er den blå, så det her er din" eller lignende.
Det kan være en god idé at lege "gi-tag-leg" med hende, hvor hun ligesom bliver opmærksom på at der er forskel på at låne og at tage og stille og roligt lærer at man altså godt kan få sine ting igen efter lidt tid - "ja det er din bamse, mor låner den bare, så får du den igen ...".
I min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", kan du læse mere om hvad det er der sker udviklingsmæssigt med jeres datter og hvorfor hun gør de ting hun gør. Netop noget af alt det, som jeg har været inde omkring i mit svar til dig i dag. Bogen kommer med ny forside i næste uge.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske