Brev:
19 måneder
5. maj 2012
Alder:
19 mdr.
19 måneder
Kære Helen
Vi har en datter på 19 mdr en frisk pige, men også en alder som fylder mere og mere. Hun er ikke en pige som er bange for særlig mange ting, og er nysgerrig for at lærer mere.
Jeg har et par spørgsmål så jeg deler dem op.
Hvordan lærer man at få et barn i den alder til at side pænt at spise ved måltiderne? Vores datter har en mani med at når hun er begyndt at blive mæt eller keder sige eller får for lidt opmærksomhed, så begynder hun at kaste maden ned på gulvet, selvom hun lige har siddet og spist forholdsvist pænt.
Pludselig tager det ved hende og så skal maden ned på gulvet eller mælken/vandet hældes ud på bordet, og derefter kan hun ikke komme hurtigt nok ned fra stolen, så hagesmæk bliver revet af og så giver hun tegn til hun vi op.
Det er til stor irritation for lige meget hvordan vi siger det til hende, at hun ikke må, viser hun et ansigtstegn som om hun er ligeglad med hvad vi siger. Hun sidder ofte bare og kigger på os, hvor det ligner det siver lige igemme eller sidder hun og griner af os.
Et andet spørgsmål som er meget aktuelt lige nu er at alt hvad hun ser er "mit mit" om det så er en avis eller en skål som jeg står med er det mit. Det er blevet meget værre inden for de sidste 14 dage, jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med at hun er i dagpleje sammen med 3 andre piger som er 1 år ældre end hende og hvor hun automatisk kommer til at "kæmpe" mere for legetøjet, for de piger ser hun op til.
Det kan godt blive meget anstrengende hvis vi er nogle steder, hvor der er nyt legetøj som ikke er min datters, så siger hun straks "mit" når hun får et stykke legetøj i hånden og bliver dybt ulykkelig hvis nogle tager det fra hende. Ordet mit bliver i hvert fald brugt flittigt og hun er meget svær at få talt til fornuft eller fortalt at det ikke er hendes legetøj eller at hun ikke kan lege med mælkekartonen, hun græder blot og bliver ved med at sige mit mit.
Hvordan tackler vi denne situation??
Hun er en meget viljestærk pige som arbejder meget for at få hendes mål frem i livet ellers bliver hun straks frustreret og ked, og er svær at få talt til fornuft.
Jeg tænker også hvor meget forstår hun i denne alder, er det for tidligt med de store taler om hvorfor hun ikke må??
Vi ser frem til at hører fra dig og endnu engang mange tak for svarene du giver :-)
Med venlig hilsen
mor