19 måneder

5. maj 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

19 måneder

Kære Helen

Vi har en datter på 19 mdr en frisk pige, men også en alder som fylder mere og mere. Hun er ikke en pige som er bange for særlig mange ting, og er nysgerrig for at lærer mere.

Jeg har et par spørgsmål så jeg deler dem op.

Hvordan lærer man at få et barn i den alder til at side pænt at spise ved måltiderne? Vores datter har en mani med at når hun er begyndt at blive mæt eller keder sige eller får for lidt opmærksomhed, så begynder hun at kaste maden ned på gulvet, selvom hun lige har siddet og spist forholdsvist pænt.

Pludselig tager det ved hende og så skal maden ned på gulvet eller mælken/vandet hældes ud på bordet, og derefter kan hun ikke komme hurtigt nok ned fra stolen, så hagesmæk bliver revet af og så giver hun tegn til hun vi op.

Det er til stor irritation for lige meget hvordan vi siger det til hende, at hun ikke må, viser hun et ansigtstegn som om hun er ligeglad med hvad vi siger. Hun sidder ofte bare og kigger på os, hvor det ligner det siver lige igemme eller sidder hun og griner af os.

Et andet spørgsmål som er meget aktuelt lige nu er at alt hvad hun ser er "mit mit" om det så er en avis eller en skål som jeg står med er ...

Annonce

... det mit. Det er blevet meget værre inden for de sidste 14 dage, jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med at hun er i dagpleje sammen med 3 andre piger som er 1 år ældre end hende og hvor hun automatisk kommer til at "kæmpe" mere for legetøjet, for de piger ser hun op til.

Det kan godt blive meget anstrengende hvis vi er nogle steder, hvor der er nyt legetøj som ikke er min datters, så siger hun straks "mit" når hun får et stykke legetøj i hånden og bliver dybt ulykkelig hvis nogle tager det fra hende. Ordet mit bliver i hvert fald brugt flittigt og hun er meget svær at få talt til fornuft eller fortalt at det ikke er hendes legetøj eller at hun ikke kan lege med mælkekartonen, hun græder blot og bliver ved med at sige mit mit.

Hvordan tackler vi denne situation??

Hun er en meget viljestærk pige som arbejder meget for at få hendes mål frem i livet ellers bliver hun straks frustreret og ked, og er svær at få talt til fornuft.
Jeg tænker også hvor meget forstår hun i denne alder, er det for tidligt med de store taler om hvorfor hun ikke må??

Vi ser frem til at hører fra dig og endnu engang mange tak for svarene du giver :-)

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger