Brev:
Luftvejsproblemer og lav vægt
5. maj 2012
Alder:
10 mdr.
Luftvejsproblemer og lav vægt
Hej Helen,
Jeg er mor til en dejlig dreng, Magnus, på 10 måneder. Han er for det meste glad og meget aktiv. Han kravler rundt overalt, rejser sig op og går rundt langs borde og sofaer. Han pludrer meget og er begyndt at sige sine første ord. Hans motorisk udvikling er helt som den skal være og vores sundhedsplejerske er fint tilfreds med hans udvikling. Da jeg fik en fødselsreaktion kort tid efter fødslen, som vendte tilbage igen i januar, er vi blevet fulgt tæt af læge og sundhedsplejersken lige fra starten af. Han blev ammet indtil han var 7 måneder gammel.
Hans dagsrutine: Han vågner omkring kl 6.30. Han spiser havregrød med frugt i til morgenmad, et lille mellemmåltid inden lur, hvis vi når det, så sover han et par timer, spiser rugbrød med forskelligt pålæg og grøntsager, sover et par timer igen fra omkring kl 14, får lidt banan eller andet frugt og spiser efterhånden det samme som os til aftensmad. Han kommer i seng omkring kl 20, hvor han får en godnatflaske og så få han en drømmeflaske omkring kl. 23.
Han sover godt om natten og har gjort det næsten altid. Men mad har ikke været noget, han har været særligt interesseret i. Rugbrød tog det ham lang tid at lære at holde i sig og det kan være svært at få ham til at spise. Det er dog blevet bedre på det sidste - bortset fra morgenmaden, som han ikke er særligt begejstret for. Jeg har prøvet med noget a38 med frugt, men det var heller ikke interessant og i dag har han fået øllebrød, som heller ikke var så spændende.
Magnus har problemer med luftvejene, hvilket han har haft siden sidst i november.
I december var vi indlagt på Hillerød Hospital, fordi han hostede rigtigt meget og havde haft feber. Desuden var hans vægt stoppet med at stige i 2½ måned. Han kom igennem en række undersøgelser - både for rs-virus og cystisk fibrose - men der var ingen rigtig god forklaring ud over at han havde en atypisk lungebetændelse og det havde givet noget astmatisk brokitis. Medicin hjalp, men han har stadig lidt problemer med vejrtrækning og får to gange dagligt airomir og flixotide. Vægten begyndte at stige derefter, men er nu stagneret igen og i torsdags vejede han 7,45 kg.
Samtidigt med at vægten ikke steg, begyndte han at kaste op. Mens han blev ammet om natten, kunne det hele lige komme op igen. Det kunne ske flere gange om dagen og var større end bare gylp. Det blev dog bedre efter han startede på medicin og nu er det helt væk.
I torsdags var vi til kontrol på hospitalet, hvor de ikke var tilfredse med at de stadig kunne høre lidt på hans lunger og at han ikke havde taget noget på siden vi var der for tre måneder siden. En lungeekspert kom ind og kiggede på Magnus og sagde, at han mistrivedes og at vi skulle i gang med en større udredning for at finde ud af, hvad der var galt. Magnus fik taget nye røntgenbilleder af lungerne, en snotprøve og rigtigt mange blodprøver. Desuden skal han scannes på Rigshospitalet. Om en måned skal vi til samtale igen og høre, hvad de har fundet ud af.
Men en måned er lang tid, hvor jeg ikke kan gøre noget for at få ham til at trives bedre. Har du nogle råd til, hvad jeg kan gøre for ham? Hvordan kan jeg fede ham op? Noget der kan hjælpe hans luftveje?
Venlig hilsen
Betina