Svar: At tale rent

2. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Trine

Tak for dit brev :)

En talepædagog fortalte mig engang, at det fungerer lidt ligesom en båndoptager, - når barnet begynder at tale, så vil de første ord ofte blive sagt forkert og optaget forkert på båndet. Hvis barnet f.eks. har lært sig at sige "tage" i stedet for "kage", så vil barnet ofte blive ved med at sige dette i længere tid, fordi ordet er optaget og dermed indlært. Stille og roligt begynder barnet at kunne sige "k" lyden og kan f.eks. godt sige "kat" og man undrer sig derfor over, hvorfor barnet så ikke siger "kage", men det er fordi ordet er optaget forkert og det tager rigtig lang tid at få ordet spolet over og det nye rigtig ord optaget på båndet ... jeg synes det giver et meget godt billede af, hvorfor nogle udtalefejl hænger ved, selvom barnet godt kan sige lyden rigtigt i andre sammenhænge.

Når man ved at barnet godt kan sige ordlydende rigtigt, så kan man godt begynde at tale med barnet om at få sagt alle ord rigtigt, men det skal gøres på den rigtige måde og det er her altid en rigtig god idé at have en talepædagog med inde i billedet. Ofte består øvelserne i forskellige lege, hvor barnet sammen med talepædagogen træner f.eks. "k-lyden". De spiller spil, læser bøger osv. og talepædagogen ...

Annonce

... vil give jer små spil eller øvelser, som I skal lave derhjemme.

Det er rigtig vigtigt at barnet ikke føler sig forkert og det er rigtig vigtigt at man ikke retter på barnet hele tiden, fordi det kan fjerne barnets naturlige lyst til at tale. Det er ikke sjovt at fortælle noget, dele sine oplevelser med andre, hvis man hver gang man åbner munden rettes på ... Derfor skal det gøres på en anerkendende og pædagogisk god måde, så barnet ikke føler sig forkert, men støttes i at lære at sige tingene rigtigt og her er talepædagogen specielt uddannet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er generelt en rigtig god idé at børn får rettet deres udtalefejl før de starter i skole og jeres dreng vil sandsynligvis også med den alder han har og tiden frem selv begynde at blive opmærksom på at han måske ikke altid siger tingene som andre. Og måske vil han selv vise lyst til at ændre på det og have lyst til at få hjælp til det. Det er jo altid det bedste udgangspunkt, hvis barnet selv er motiveret.

Hos jer ligger der naturligt en ekstra udfordring i at han skal forholde sig til 2-3 sprog, det er bestemt ikke let og også her vil talepædagogen kunne rådgive jer om, hvad I hos jer skal lægge vægt på, hvad der er vigtigt.

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet