Brev:
At tale rent
2. maj 2012
Alder:
3 år, 7 mdr.
At tale rent
Kære Helen
Her kommer lige et hurtigt spørgsmål omkring udtale hos børn i 3,5 års alderen.
Vores søn har talt og talt og talt, siden han fyldte 2 år. I begyndelsen var der utroligt mange lyde, som han ikke helt ramte, men nu er der efterhånden kun nogle stykker tilbage. Det drejer sig især om "g/k" (gå bliver til "då", og kage bliver til "tage"), bløde "d'er" (f.eks. i søde, der kommer til at lyde som lidt dialektudtale "sø'e"). Der har også været problemer med "f/v", men de er væk nu.
Jeg tror egentlig godt, at han fysisk kan udtale lydene, men har lidt vænnet sig til den anden udtale. Men måske tager jeg fejl. Er det forkert at rette ham? Og hvordan gør man det bedst muligt? - Vi er ikke begyndt at rette ham endnu.
Han opererer med to-tre sprog. Vi taler dansk herhjemme, og han taler engelsk (tidl. svensk) i sin børnehave. Jeg lægger ikke helt så meget mærke til det på andre sprog, men det er der måske alligevel.
Vi ser frem til at få dit input.
Venlig hilsen
Trine