Svar: Mor nr. 2

29. april 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære triste mor

Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, når du føler at din datter afviser dig. Det er dog vigtigt at du ved, at det er helt naturligt at børn i perioder foretrækker den ene forældre mere end den anden.

Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og du har naturligvis ret i at hun kan have følt det svært, at blive afleveret i gæstedagpleje og til en vis grad har følt sig svigtet. Det alene tænker jeg dog ikke spiller ind, der er mange faktorer som påvirker situationen.

Hun har en alder, hvor hun lige nu oplever verden større og begynder at få lidt farefornemmelse. Hun går rundt nu, løber og udforsker verden mere og mere motorisk og øver sig på den måde i at give slip på dig. Det er her vigtigt at finde balancen mellem at være der for hende, anerkende, give hende den kontakt hun har brug for - både fra dig og fra far - og samtidig også prøve at acceptere at du nogle gange afvises, fordi det er et led i at øve sin selvstændighed.

Det er vigtigt at du ikke afviser hende eller skubber hende fra dig. Det er f.eks vigtigt at du ikke siger "nu må du lige vente lidt!", men viser hende at du gerne vil hende. Og på samme måde er det rigtig vigtigt at far ikke skubber hende hen til dig "nu må du gå hen til mor!", så hun føler sig presset, det er vigtigt at I kan være om hende begge to.

Far og datter må godt lave ting sammen alene, men det må mor og datter også og det kan være en rigtig god idé at du laver noget sammen med hende, som kun er for jer to. Det kan være dagligdagsting derhjemme, at det f.eks. altid er dig der giver hende aftenbadet eller det kan være at gå i svømmehallen, tage på legepladsen, eller noget andet, som er jeres ting.

Det er vigtigt at I begge er med til at putte hende. Det vil være rigtig godt at I begge siger godnat og at det ikke er en ...

Annonce

... kamp om "hvem der nu dur". For som noget helt naturligt skal I sige godnat til hende begge to. Nogle gange putter far - og mor kommer og kysser godnat og andre gange starter mor f.eks. med at læse en historie eller lignende, og så kommer far.

Det er også en rigtig god idé at brede putteritualet ud, så du f.eks. giver aftenbad, ren ble, nattøj, godnatgrød osv. og far putter. Jo mere du deltager i tingene op til putningen, forberedelserne på putningen, jo mere naturligt vil du på sigt også kunne overtage selve putningen.

Det er vigtigt at sætte ord på, så hun hører at I forstår hvad hun vil og at far også bakker op om at du sagtens kan. I kan fortælle hende at "nu bader mor dig, far kommer lige om lidt", så hun hører at du gerne vil hende og samtidig også mærker at far naturligt stadig er der. I er der for hende begge to og far støtter op om at du sagtens kan.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og det er vigtigt at du ikke lader dig afvise og trækker dig, fordi du bliver ked af det og såret. For det er en reaktion som naturligt er spændende at udforske og som gør at hun kan finde på at afvise dig igen og igen.

Prøv at være fælles om flere ting, hvis hun f.eks. skal have skiftet ble eller have sin jakke på og protesterer, når det er dig, så lad far være ved siden af og støtte op om at du sagtens kan. Far kan sige "nu er det mor der giver dig jakken på skat, far er lige her imens" så hun fornemmer at far faktisk synes det er okay, det mor gør.

Det er også vigtigt at hun mærker at I forældre er glade for hinanden og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden. Det er vigtigt at hun ser jer knuse og kramme hinanden. Det er vigtigt at I overfor hende fremstår som en enhed og ikke diskuterer over hovedet på hende om I nu skal reagere på den ene eller den anden måde :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor