Svar: Motorik - 10 mdr.
26. april 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Jeg synes det vil være en rigtig god idé at du får jeres læge til at se på din datter og gerne får en henvisning til en fysioterapeut. Det kan sagtens være at hun "bare" bruger en masse energi på at udforske verden mere intellektuelt lige nu, øver sprog osv. og derfor ikke har "tid til at" bruge sine ben - men det at du beskriver benene "som spaghetti", og at hun stort set aldrig vil stå på benene, synes jeg lægen skal informeres om og vurdere.
Som udgangspunkt skal hun ikke have en gåvogn. Det vil ikke fremme hendes motoriske udvikling, tværtimod. Er det nødvendigt, så skal den ordineres af læge eller fysioterapeut, fordi den så ses som et hjælpemiddel, som hun har glæde af. Men det er ikke noget du skal gå ud og købe, før det er drøftet med lægen eller fysioterapeuten.
Nogle børn vægrer sig mod at sætte fødderne ned på gulvet, fordi de ikke bryder sig om fornemmelsen af gulv, tæppe, stof under fødderne osv og trækker derfor ligesom benene til sig. De kan have det, der kaldes for sansemotoriske problemer eller taktil skyhed. I sådan et tilfælde vil en fysioterapeut ofte lave nogle børsteøvelser. Det er i praksis en speciel børste, hvor hårheden af børstehårene og faconen af børsten er udarbejdet sådan, at den kan give tilstrækkelige dybe strøg, uden at irritere huden. Og man børster på barnet, på benene og på fødderne, nogle gange direkte på huden, andre gange uden på tøjet, alt efter hvad barnet kan klare og er parat til.
Men første skridt, er at I får lægen til at vurdere jeres datters ben og styrken i hendes ben. Og så må I derudfra vurdere, hvad der er behov for hos jer.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske