Døden og tiden

27. april 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Døden og tiden

Hej Helen,

Tusind tak for dit rigtig fine svar sidste gang, jeg skrev til dig. Det gav stof til eftertanke og jeg er i gang med at læse bogen om sensitive børn. Der er helt sikkert noget om det, omend langt fra alt passer på hende. Hun er jo meget udadvendt og har masser af gå-på-mod. Selv har jeg nok endnu mere hørt til denne gruppe af børn, så ja - det er virkelig en øjenåbner, men slet ikke afskrækkende, da jeg faktisk altid som voksen har set mig selv som en stærk person. Igen et bevis på hvor meget den rigtige opdragelse betyder :-)

Jeg vil gerne høre din mening om et svært spørgsmål - nemlig døden! Vi har jo haft det tæt inde på livet her i familien, så det fylder naturligt noget hos min datter, men jeg kan mærke at det faktisk gør hende lidt bange.

Jeg har prøvet at forklare lidt om at vi alle sammen skal dø en dag, men at det først er om mange mange år, når vi bliver gamle, men hun bliver ved med at spørge til hvornår jeg skal dø og at hun kommer ...

Annonce

... til at savne mig. Når jeg siger at der kommer til at gå mange år, så spørger hun igen om jeg skal dø, når vi skal på sommerferie.

Hvordan i alverden forklarer man tidsperspektivet for en 4-årig? Når hun står der og ser trist ud, så har jeg allermest lyst til at sige, at jeg aldrig skal dø, men jeg kunne selvfølgelig aldrig finde på at lyve om sådan noget, så jeg prøver bare at fortælle om alt det gode vi skal lave sammen de næste mange år.

Jeg fornemmer lidt at hendes bekymring medvirker til at hun er bange for at give slip på mig hvad enten det gælder putning, aflevering i børnehave eller pasning. Selv farmand duer ikke altid og det bekymrer mig lidt nogle gange at hun er så ekstremt knyttet til mig, selvom det også er rigtig dejligt. Hun er enormt kærlig overfor mig, selvom hun selvfølgelig også er en rigtig krudtugle, der ved hvad hun vil. Kan jeg mon påvirke hende uhensigtsmæssigt i retning af at blive alt for afhængig af mig?

Rigtig god weekend herfra :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor