Brev:
Døden og tiden
27. april 2012
Alder:
4 år, 2 mdr.
Døden og tiden
Hej Helen,
Tusind tak for dit rigtig fine svar sidste gang, jeg skrev til dig. Det gav stof til eftertanke og jeg er i gang med at læse bogen om sensitive børn. Der er helt sikkert noget om det, omend langt fra alt passer på hende. Hun er jo meget udadvendt og har masser af gå-på-mod. Selv har jeg nok endnu mere hørt til denne gruppe af børn, så ja - det er virkelig en øjenåbner, men slet ikke afskrækkende, da jeg faktisk altid som voksen har set mig selv som en stærk person. Igen et bevis på hvor meget den rigtige opdragelse betyder :-)
Jeg vil gerne høre din mening om et svært spørgsmål - nemlig døden! Vi har jo haft det tæt inde på livet her i familien, så det fylder naturligt noget hos min datter, men jeg kan mærke at det faktisk gør hende lidt bange.
Jeg har prøvet at forklare lidt om at vi alle sammen skal dø en dag, men at det først er om mange mange år, når vi bliver gamle, men hun bliver ved med at spørge til hvornår jeg skal dø og at hun kommer til at savne mig. Når jeg siger at der kommer til at gå mange år, så spørger hun igen om jeg skal dø, når vi skal på sommerferie.
Hvordan i alverden forklarer man tidsperspektivet for en 4-årig? Når hun står der og ser trist ud, så har jeg allermest lyst til at sige, at jeg aldrig skal dø, men jeg kunne selvfølgelig aldrig finde på at lyve om sådan noget, så jeg prøver bare at fortælle om alt det gode vi skal lave sammen de næste mange år.
Jeg fornemmer lidt at hendes bekymring medvirker til at hun er bange for at give slip på mig hvad enten det gælder putning, aflevering i børnehave eller pasning. Selv farmand duer ikke altid og det bekymrer mig lidt nogle gange at hun er så ekstremt knyttet til mig, selvom det også er rigtig dejligt. Hun er enormt kærlig overfor mig, selvom hun selvfølgelig også er en rigtig krudtugle, der ved hvad hun vil. Kan jeg mon påvirke hende uhensigtsmæssigt i retning af at blive alt for afhængig af mig?
Rigtig god weekend herfra :-)