Motorik - 10 mdr.

26. april 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Motorik - 10 mdr.

Kære Helen

Først og fremmest mange tak for dit svar sidst, det var meget brugbart :)

Denne gange skriver jeg til dig, for jeg er lidt bekymret for min datters motoriske udvikling. Hun er nu 10 måneder og kan stadig ikke kravle eller stå.

Hun blev født helt normalt, fødslen var hurtig og gik helt ukompliceret. Hun fejler intet, er (som sin mor) lang og spinkel af bygning, men trives rigtig godt. Hun er startet i vuggestue, hvor hun får ros for at være social og glad og for at spise og sove rigtig godt :) Hun taler også meget (kan allerede sige forskellige ord, som fx kat, "a det" mv). Så alt i alt, synes jeg, at det går rigtig godt, meeeen... Der er lige det med motorikken.

Hun har aldrig været glad for at være fysisk aktiv, og da hun skulle lære at løfte hovedet, måtte jeg arbejde meget med hende, for hun blev ofte sur, når hun lå på maven. Jeg har også øvet meget "trillen" med hende, og det kan hun også godt, selv om hun ikke gør det ret meget.

Hun elsker at sidde på gulvet og lege (også alene), og hun kan også godt selv komme om på alle fire og op igen. Hun gider ikke ligge ret længe "i kravleposition" (også selv om jeg ligger på ...

Annonce

... gulvet sammen med hende), og hun bliver meget sur, når legetøjet er uden for hendes rækkevidde, og hun ikke kan nå det. Dette har vi øvet masser af gange.

Derudover vil hun overhovedet ikke stå på sine ben. De er som spagetti, og det er som om, at hun slet ikke ved, hvordan hun skal bruge dem. Hun var god til at stå, da hun var omkring 6-7 måneder, men det er som om, at hun - efter et par uger med sygdom, da hun startede i institution - har glemt alt. Hun står også oftest på tæerne, hvis hun endelig rammer gulvet, når jeg forsøger at hjælpe hende med at stå. Hun forsøger aldrig selv at rejse sig op, når hun står på gulvet.

Vi bruger en del tid på at lege på gulvet, for at hjælpe hende på vej, men det er klart, at efter, at hun (for ca. 2 måneder siden) startede i institution, da jeg startede på arbejde, er det svært at nå ret meget i hverdagen.

Vi forsøger også at massere de små ben, og trykke under de små fødder mv. Men er der andet vi kan gøre?

Jeg overvejer faktisk lidt, om en gåvogn kunne være godt for hende? (det har hun aldrig prøvet).

Eller bør vi kontakte en fysioterapeut?

På forhånd tak for svar.

Mange hilsner

Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor