Svar: Problemer med at køre ind i engelsk daycare

17. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære alle tre

Tak for jeres brev og alle jeres tanker og beskrivelse af jeres situation.

Der er ingen tvivl om at det er rigtig svært for jeres datter, også selvom I føler at I har gjort hvad I kunne, for at finde så lille, trygt og godt sted som muligt. Det er en fuldstændig fremmed verden for hende og hun er jo mere eller mindre "kastet ud i denne situation", hvilket hun naturligt reagerer på. Det er et nyt land, et nyt sted, nye rutiner, nye børn, nye voksne, et nyt sprog - der er absolut intet der er, som det hun kender, intet hun kan føle sig tryg ved. Børn føler især tryghed ved genkendelighed og for hende er der lige nu kun nyt og intet genkendeligt. Så hun skal reagere, og I skal prøve at se det at hun reagerer som et sundhedstegn ... :)

Spørgsmålet er så, hvad I skal gøre ved det ... I kan naturligvis overveje at få en Nanny som kan passe hende hos jer, så hun er hjemme, har sine ting omkring sig og derfor vil være mere tryg. I kan overveje om det skal være en engelsk pige eller om det skal være en dansk au-pair eller lignende. At finde et andet sted for hende, tror jeg umiddelbart ikke vil være en god løsning, det vil igen kun give helt nye ting at forholde sig til og I lyder til at have valgt det nuværende sted med omhu.

I kunne derfor også forsøge at give den DayCare hun er i lige nu en chance. Og det bedste ville være, hvis I kunne prøve at være der sammen med hende i nogle dage - hele dagen. Det vil kunne gøre hende tryg ved stedet, pædagogerne og børnene at I er der og ikke lader hende alene. I vil kunne se hvad der egentlig foregår og vil naturligt også lære de andre at kende, deres navne osv. så I kan tale med hende om det, hvordan de er, hvad de siger osv. og på den måde gøre hende tryg. Det vil også have rigtig meget at sige, at hun ser hvordan I agere sammen med de andre. Hvis hun kan fornemme er I er trygge og glade ved stedet, så vil hun spejle sig i dette og vil ...

Annonce

... naturligt også selv blive mere tryg. Hvorimod hvis hun mærker at I er usikre på det hele, så vil det forstærke den usikkerhed og utryghed, som hun selv føler.

Jo mere tryg hun kan gøres ved at I er der og lære hende stedet at kende sammen med jer, jo bedre vil I også på sigt kunne aflevere hende der og betrygge hende i at det hele går fint, selvom I går. I vil kunne aflevere hende i favnen på en voksen, som I har lært at kende og som hun og I føler sig tryg ved. Hvor lang tid der skal til er svært at sige, det kan sandsynligvis godt tage nogle uger ...

I spørger om det er normalt at hun reagerer og ja det er det. Hun er stadig et lille barn, som I naturligt ikke har kunne forklare og forberede på særlig meget og selvom hun på dansk godt kan sætte lidt ord på mange ting, så kan hun stadig naturligt ikke sætte ord på sine følelser og frustrationer. Og når hun så samtidig skal forholde sig til at de andre ikke forstår det hun rent faktisk kan sige, så har hun det naturligt svært.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en stress-situation at flytte et barn og indkøring er normalt en stresset periode. Jeg ved at der for nogle år tilbage blev lavet nogle undersøgelser af børns stress i forbindelse med indkøring i institution, som viste at de havde stærkt forhøjede stresshormoner i kroppen op til 2 måneder efter indkøringen ... Og hvis man så samtidig skal forholde sig til nyt land, nyt sprog osv. så må det være ekstra hårdt for hende ...

Jeg synes det er et forsøg værd at prøve med den DayCare. I har valgt et sted med omhu og det er et lille sted, og det virker som om at de forsøger at gøre ting, som jeres datter kan lide og normalt vil være glad for - det lyder som værd at give en chance, men det kræver at I er der sammen med hende og på den måde lærer hende at det er okay at være der. Og hvis det så ikke lykkes, så kan løsningen være en Nanny, Au-pair eller lignende.

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene