Dagslure - 3 mdr.

17. april 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Dagslure  - 3 mdr.

Kære Helen,

Tak for en meget brugbar hjemmeside og lærerige bøger☺

Vores skønne datter, Ingrid, kom til verden d. 2. januar og er nu 3 ½ mdr.

Hun har fra hun blev født sovet godt om natten med amninger i sengen ca. hver 3 time. Hun bliver puttet ved 19 tiden og sover til ved 6-7 tiden.

Vores udfordring har fra begyndelsen af den unge dames liv været dagslurerne.
Til at starte med havde hun meget svært ved at overgive sig til søvnen. Vi har altid svøbt hende med god virkning og da hun var 8 uger fik vi en slyngevugge som også gjorde det nemmere at hjælpe hende til drømmeland. Når først hun sov, sov hun trygt og dejligt mellem 1-3 timer.

De sidste par uger har det ændret sig. Nu er det, stort set, ved hver lur nemt at få hende til at sove. Hun er mæt og meget træt efter tumling, snak, sang, pusling og amning.
Jeg ammer hende to gange mellem hendes lure, så jeg har ikke indtryk af, at hun sjatspiser.
Hun er helt sikkert blevet meget interesseret i verden omkring hende men jeg synes, at hun tager godt fat og får det mælk hun skal have.

Udfordringer er nu, at hun konsekvent og fuldstændig på slaget vågner efter 30 min.
Dette gør sig gældende i slyngevuggen, barnevognen og i soveværelset med nedrullede gardiner og mig ved hendes side.

Vi forsøger hver gang at hjælpe hende videre i søvnen ved at stå klar ved slyngevuggen - vi vugger, aer og shhhhér☺ For et par uger siden kunne vi, for det meste, få hende videre i søvnen. Nogle gange efter 5 min. andre gange efter 30 min. Hun blev ikke ked af det, lå bare med små øjne og til sidst ...

Annonce

... lukkede de i og så hun sov mellem 1-2 timer.

Den sidste uges tid er det ikke lykkes at få hende videre i søvnen. Vi står vanligt klar ved vuggen men nu bliver hun ked af det efter ca 5 min. og vi tager hende op. Ligeså snart vi gør klar til at tage hende op fra slyngevuggen smiler hun og virker frisk.

Efter nogle lure virker det som om, at det var den mængde søvn (altså 30 min) hun havde brug for - andre gange bliver hun hurtig træt og pylret.

Det jeg har svært ved at vurdere er, hvornår vi skal hjælpe hende videre i søvnen og hvornår vi bare skal tage hende op efter de 30 min.?
Hvor længe og ved hvilke lure skal vi forsøge at hjælpe hende videre i søvnen?

Hun sover 3 korte lure om dagen:

Formiddag ved 9-10 tiden
Middag ved 13-14 tiden
Aften ved 16-17 tiden

Jeg kan læse i din bog at søvnbehovet for hende er ca. 15 ½ time. Som det er lige nu sover hun ca - 12 timer om natten ( de sidste nætter meget uroligt mellem kl. 3 og 5 hvor hun klynker lidt og mosler rundt) og 1 ½ time om dagen - altså ca. 13 ½ time. Det er jo ikke helt nok…

Jeg føler ikke, at Ingrid mistrives med sin rytme men jeg kan godt mærke på hende, at hun hurtigere bliver træt for tiden. Hun bliver tiltagende pylret efter ca. 1-2 timer vågentid.

Jeg tænker, at hun jo om natten godt kan komme videre i søvnen, så hvorfor er det så svært om dagen?

Du skriver også i din bog at dagslurene er vigtige for hendes udvikling - at hun gerne skal sove en lang lur i løbet af dagen.

Har du nogle forslag til hvordan vi kan forlænge en af dagslurene?

Mange varme hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet