Svar: Slår de andre børn, når vi henter
11. april 2012
Alder:
20 mdr.
Kære Maria
Det lyder som om at jeres dreng har rigtig svært ved at skifte situation og derfor ikke ved, hvad han skal gøre af sig selv, når han bliver hentet - og reaktionen kommer så fysisk og han slår den der står nærmest ...
Mange børn har det svært med det skift der ligger mellem at være hjemme og blive afleveret et andet sted, og mange har det også svært ved det skift, der opstår, når de så hentes igen.
Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er naturligvis uhensigtmæssigt at han reagerer med at slå et andet barn og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at forhindre at dette sker. Det er vigtigt at han ikke når at forløbe sig, så når han skal hentes, så skal I forsøge at være hos ham så hurtigt som muligt, så I kan aflede ham, eller I skal forsøge at få kontakt med pædagogen, så hun lige er omkring ham, når I kommer. Hvis han dagligt får lov til at forløbe sig og ender med at slå eller skubbe til en anden, så kan I risikere at det bliver "en fastlåst rolle" hos ham og at han måske ender med at gøre det hver dag, fordi det næsten bliver en rutine, det er sådan man gør, når man hentes.
I skal naturligvis trøste det barn det går ud over, hvis det sker, som I også forsøger nu, men det vil være bedst, hvis I kan undgå at det sker .. :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske