Svar: 8 måneder og rør sig ikke ud afstedet!

8. april 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Jo mere børn ligger på maven jo bedre er det. Det er netop fra maveliggende stilling at barnet får styrke i ryg og nakkemuskler til at kunne sidde og det er også fra maveliggende stilling at børn lærer at trille, krybe og kravle. Og derfor er det rigtig godt at I lægger jeres dreng så meget på maven som muligt og forsøger at motivere ham til at være der og at ligge på gulvet.

Det er rigtig vigtigt at I ikke lader jeres dreng sidde for meget. Selvom han gerne vil sidde og sandsynligvis nyder at sidde op og følge med i hvad der sker omkring ham, så prøv at holde fast i at han stadig skal ligge. Han skal naturligvis sidde i sin høje stol, når han spiser og han må også gerne sidde der en gang imellem, når I har brug for 5 minutter til at lave noget andet, men han skal stadig være på gulvet. Også selvom han nogle gange bliver sur og frustreret over at ligger der og ikke kunne flytte sig. Den frustration der opstår kan nogle gange gøre at han får sparket fra sig, skubbet og brugt nogle muskler og får mobiliseret nogle kræfter og dermed pludselig finder ud af at han godt kan ... :)

Det er også vigtigt at børn bevæges, det er vigtigt at de trilles, drejes, danses med, vugges, svinges gennem luften, vendes på hovedet osv. Jo mere barnet bevæges, jo mere styrkes barnets balance og jo bedre bliver deres motorik. Det handler om at styrke barnets vestibulærsans.

Den ...

Annonce

... vestibulære sans, også kaldet labyrintsansen har med balancen at gøre. I øret sidder en snegl, hvori der er væske og når barnet gynges, vendes og drejes, så bevæges disse væsker og balancen udvikles.

Det er derfor rigtig vigtigt at I hjælper jeres dreng med at blive bevæget så meget som muligt. I skal hjælpe ham med at trille omkring, I skal svinge ham, danse med hende, gynge ham, så han bruger sig selv rigtig meget motorisk og så hans vestibulærsans stimuleres.

Det kunne være en god idé at gå til noget babygymnastik, babymotorik sammen med ham, netop for at få styrket dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En tummelumsk eller bilibo kunne også være en idé for jer, det kunne I overveje. En babygynge er også en idé - altså IKKE en hoppegynge men en gynge, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Igen er det dog vigtigt at han stadig er på gulvet :)

Nogle børn vil naturligt af natur sidde mere stille end andre børn. Men generelt er det en god idé at forsøge at motivere barnet til bevægelse og det er generelt en rigtig god idé at tumle barnet i alle retninger, for at få stimuleret balancen og dermed lysten til bevægelse .. :)

Til sidst vil jeg lige nævne at børn med øreproblemer godt kan sidde mere stille end andre børn, så hvis I tror jeres dreng kan have væske på ørerne, så var det en idé at få en ørelæge til at tjekke ham ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor