Svar: 8 måneder og rør sig ikke ud afstedet!
8. april 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Jo mere børn ligger på maven jo bedre er det. Det er netop fra maveliggende stilling at barnet får styrke i ryg og nakkemuskler til at kunne sidde og det er også fra maveliggende stilling at børn lærer at trille, krybe og kravle. Og derfor er det rigtig godt at I lægger jeres dreng så meget på maven som muligt og forsøger at motivere ham til at være der og at ligge på gulvet.
Det er rigtig vigtigt at I ikke lader jeres dreng sidde for meget. Selvom han gerne vil sidde og sandsynligvis nyder at sidde op og følge med i hvad der sker omkring ham, så prøv at holde fast i at han stadig skal ligge. Han skal naturligvis sidde i sin høje stol, når han spiser og han må også gerne sidde der en gang imellem, når I har brug for 5 minutter til at lave noget andet, men han skal stadig være på gulvet. Også selvom han nogle gange bliver sur og frustreret over at ligger der og ikke kunne flytte sig. Den frustration der opstår kan nogle gange gøre at han får sparket fra sig, skubbet og brugt nogle muskler og får mobiliseret nogle kræfter og dermed pludselig finder ud af at han godt kan ... :)
Det er også vigtigt at børn bevæges, det er vigtigt at de trilles, drejes, danses med, vugges, svinges gennem luften, vendes på hovedet osv. Jo mere barnet bevæges, jo mere styrkes barnets balance og jo bedre bliver deres motorik. Det handler om at styrke barnets vestibulærsans.
Den vestibulære sans, også kaldet labyrintsansen har med balancen at gøre. I øret sidder en snegl, hvori der er væske og når barnet gynges, vendes og drejes, så bevæges disse væsker og balancen udvikles.
Det er derfor rigtig vigtigt at I hjælper jeres dreng med at blive bevæget så meget som muligt. I skal hjælpe ham med at trille omkring, I skal svinge ham, danse med hende, gynge ham, så han bruger sig selv rigtig meget motorisk og så hans vestibulærsans stimuleres.
Det kunne være en god idé at gå til noget babygymnastik, babymotorik sammen med ham, netop for at få styrket dette.
En tummelumsk eller bilibo kunne også være en idé for jer, det kunne I overveje. En babygynge er også en idé - altså IKKE en hoppegynge men en gynge, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Igen er det dog vigtigt at han stadig er på gulvet :)
Nogle børn vil naturligt af natur sidde mere stille end andre børn. Men generelt er det en god idé at forsøge at motivere barnet til bevægelse og det er generelt en rigtig god idé at tumle barnet i alle retninger, for at få stimuleret balancen og dermed lysten til bevægelse .. :)
Til sidst vil jeg lige nævne at børn med øreproblemer godt kan sidde mere stille end andre børn, så hvis I tror jeres dreng kan have væske på ørerne, så var det en idé at få en ørelæge til at tjekke ham ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske