8 måneder og rør sig ikke ud afstedet!

8. april 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 måneder og rør sig ikke ud afstedet!

Kære Helen.

Så er der brug for dig igen. Vores knap 8 måneder gamle søn tager intet initiativ til at komme rundt eller flytte sig fra det stedet han er blevet lagt. Han kan vende sig fra ryggen om på maven, for f.eks. at nå noget, han gerne vil have fingre i, men ruller om på ryggen igen med det samme.

Vi lægger ham på maven og før vi nærmest når at blinke, ja så ligger han på ryggen. Det er jo ikke i sig selv et problem, men vi føler det er forbundet med en del udfordring. Nu skal du hører hvorfor.

Han er en temperamentsfuld herre, som bliver sur og derefter ked af det, hvis han skal aktivere sig selv, bare to minutter.

Han har aldrig på noget tidspunkt kunne ligge selv og lege på gulvet. Lige siden han var gammel nok til, at skulle "lege", har han skreget hvis vi lagde ham og forlod ham. Det er jo ikke meningen han skal ligge selv i hele eller halve timer, men 5 minutter her og 5 minutter der, det ville altså være dejligt. Vi har prøvet alt vil jeg påstå. Vi har været ved ham en tid for så at gå, gået med det samme, givet ham noget nyt og spændende legetøj, tændt musik, talt med ham fra det andet rum, sunget osv. osv. Men på intet tidspunkt har han kunne klare at ligge selv. Nogen gange vil han heller ikke ligge ned selv om vi sidder ved ham, så vil han sidde ved os eller på gulvet (han kan sidde selv hvis vi sætter ham).

Det at han er bange for at blive efterladt (eller hvad der nu er problemet) har han som sagt altid været. Men det betyder også, at vi har en søn, der tilbringer meget tid på armen ved os, siddende på gulvet med os og liggende på gulvet sammen med os. De 5 ...

Annonce

... andre børn i mødregruppen, de har forlængst fundet ud af, at lægge sig om på maven, strække armene og få møffet sig rundt. Nogen baglæns andre forlæns og nogle endda kravlende. Vores søn kan ikke engang strække sig op på armene når han ligger på maven...... Han ligger på albuerne i den korte tid han ligger der.

Han bliver virkelig sur når vi efterlader ham eller når vi træner med ham. For træne, ja det prøver vi på. Vi ligger på gulvet sammen med ham og finder på forskellige aktiviteter, som han kunne synes er sjove. Men hurtigt bliver han sur og derefter ked af det, trods vores tilstedeværelse.

Desuden så er vores fornemmelse at han hurtigt keder sig. Alt hans legetøj er ikke spændende mere (han har meget vil jeg påstå). Vi har prøvet at gemme noget væk i en periode for så at finde det frem, men det er kun interessant i ganske kort tid. Han har også leget med stort set alle køkkenredskaber vil jer tro. Men hurtigt mister han interesen og bliver sur. Men hvis han keder sig, hvorfor viser han så ikke mere interesse for at komme rundt i verden på egen hånd?

Altså vores vurdering er, at vi har en dreng der hurtigt keder sig og finder bevægelse højst uinteresant og derfor bliver sur og ked af det!

Jeg vil lige slå fast, at der ikke er umiddelbar grund til at tro, at der skal være noget medicinsk galt med ham.

Så spørgsmålene er:

* Hvad kan vi gøre for at han finder leg og legeaktivitet mere interesant?
* Er det ok, han ikke er mere mobil samt interessere sig for at blive det i hans alder?
* Kan vi gøre noget for at hjælpe ham til at finde lysten til at blive mere mobil?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!