Svar: Lær at kravle
7. april 2012
Alder:
7 mdr.
Kære kravlemor
Tak for dit brev :)
De fleste børn kravler i 9-12 måneders alderen og der er således tid nok til at din datter nok skal lære det ... :)
Det er rigtig fint at hun triller og bevidst forsøger at bevæge sig mere og mere rundt efter legetøj og flytte på sig. Og generelt vil det være en rigtig god idé at du hjælper hende med at trille og tumle, så meget som muligt. Jo mere du kan bevæge hende, jo bedre er det.
Det er sådan at der inde i øret er en "snegl", hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi det stimulerer balancen og dermed også hjælper dem til f.eks. at lære at kravle.
Det er også rigtig vigtigt at du lader din datter være på gulvet så meget som muligt, så hun bruger sig selv motorisk og dermed får styrket sine muskler. Det er på gulvet at børn lærer at kravle.
Det lyder ikke som om at din datter helt er stærk nok til at kunne stå i kravlestilling, men når hun begynder at vise tegn på at kunne må du godt hjælpe hende på at stå på alle fire. Her skal du hjælpe hende med at rokke frem og tilbage for det er fra den rokkende stilling at hun stille og roligt finder ud af at flytte på arme og ben og finder styrken til det.
Du kan sætte dig bag hende, så hendes fødder (fodsåler) støder på dine knæ og så kan du holde hende om livet og på den måde hjælpe hende med at vippe/rokke frem og tilbage. Men som sagt er hun stadig ikke så gammel og det er helt naturligt at hun ikke kravler endnu eller gør tegn til det! :) Det bedste du kan gøre lige nu er at tumle hende, så hendes væsker i øret sættes i bevægelse og hendes balance og dermed motorik stimuleres :)
Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske