Opdragelsessætninger

8. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Opdragelsessætninger

Kære Helen

Min kæreste og jeg kommer af og til til kort, når vi irettesætter vores søn på 2,5 år. Dvs. vi benytter termer som vi egentlig ikke bryder os om, men som sidder forest på tungen, fordi det nok er de sætninger, vores forældre har benyttet sig af.

En typisk sætning er; "Jeg bliver sur hvis du..!" Den er jo rigtig træls, og vi prøver efter bedste evne blot at sige "Jeg vil ikke have det!"

Vi tænker også over om det er okay, at sige: "Du må først få en pålægschokolademad, når du har ...

Annonce

... spist kartoffelmaden"?

Forleden havde vi i familien en aftale om, at vi skulle have en chokoladekiks efter aftensmaden, da vores søn ikke ville rydde sit lego op efter sig, brugte min kæreste det feje kort og sagde "Hvis du ikke rydder op, er der ikke nogen chokolade kiks!" Jeg synes det er at blande tingene for meget sammen og bryder mig ikke om denne type afstraffelse, men kunne som træt mor have sagt det samme.

Jeg synes, vi mangler alternativer til den slags trusler. Kan du hjælpe os?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder