Brev:
Opdragelsessætninger
8. april 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Opdragelsessætninger
Kære Helen
Min kæreste og jeg kommer af og til til kort, når vi irettesætter vores søn på 2,5 år. Dvs. vi benytter termer som vi egentlig ikke bryder os om, men som sidder forest på tungen, fordi det nok er de sætninger, vores forældre har benyttet sig af.
En typisk sætning er; "Jeg bliver sur hvis du..!" Den er jo rigtig træls, og vi prøver efter bedste evne blot at sige "Jeg vil ikke have det!"
Vi tænker også over om det er okay, at sige: "Du må først få en pålægschokolademad, når du har spist kartoffelmaden"?
Forleden havde vi i familien en aftale om, at vi skulle have en chokoladekiks efter aftensmaden, da vores søn ikke ville rydde sit lego op efter sig, brugte min kæreste det feje kort og sagde "Hvis du ikke rydder op, er der ikke nogen chokolade kiks!" Jeg synes det er at blande tingene for meget sammen og bryder mig ikke om denne type afstraffelse, men kunne som træt mor have sagt det samme.
Jeg synes, vi mangler alternativer til den slags trusler. Kan du hjælpe os?
Hilsen