Svar: Frustration over legetøjet
2. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det er helt rigtigt set, at din datter lige nu udvikler sig rigtig meget og øver nye færdigheder - og at det naturligt frustrerer, når tingene ikke altid lykkes for hende eller hun vil noget andet :)
Det at din datter lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt betyder at hun i øjeblikket kan virke mere pylret og også mere klyngende end du måske tidligere har oplevet. Hun begynder måske at vægre sig over for visse fremmede og vil tydeligt helst være hos dig. Og hun kan også virke pylret selvom hun er på din arm, hun kan virke lidt sværere at trøste, berolige og i det hele taget stille tilpas.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden. Det går fint nogle gange og andre gange ikke, så taber hun det og har brug for at du giver det igen eller giver hende noget nyt, som hun kan udforske og undersøge. Hun kan godt virke som om at hun let bliver træt af ting.
Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Og det kan være en god idé at du lige nu nogle gange afleder og bruger netop lyde som legetøj, for at variere og også møde hende i denne nye interesse og spirende bevidsthed om at lyde kan bruges til at skabe kontakt.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet. Ofte går det baglæns til igen stor frustration, for hun kommer længere og længere væk fra det legetøj hun forsøger at få fat i ... :)
Den periode, den udvikling, I lige nu går igennem er helt normal og tegn på at din datter udvikler sig i sund retning og det er en periode som kræver lidt mere omsorg, forståelse og nærhed, for hun bliver ofte frustreret, klyngende og ked af det, men det er okay, det er naturligt lige nu.
Legetøj i denne alder kan være dig og hende, tumle med hende, lade hende bruge sig selv motorisk. Syng meget gerne fagtesange for hende, hvor du med dine fingre og hænder laver forskellige bevægelser imens du synger - f.eks. "Lille Peter Edderkop"; hvor du med fingrene viser, hvordan han kravler.
Tøjdyr, rangler - legeting der er lette at gribe fat i og holde fast i, gerne med frynser eller lignende. Legeting som ruller let, f.eks.bolde med indhold der bevæger sig, når de triller kan være spændende at kikke på. Et spejl som hun kan ligge foran og kikke på, sansetæppe med knapper, billeder af stof og små ting der kan pilles ved og undersøges.
Læs også gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", netop med fokus på små børns følelser og behov og hvorfor de i perioder bliver mere frustrerede, hvad det handler om, og hvordan vi støtter dem med at lære og udvikle sig videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske