Svar: Frustration over legetøjet

2. april 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Det er helt rigtigt set, at din datter lige nu udvikler sig rigtig meget og øver nye færdigheder - og at det naturligt frustrerer, når tingene ikke altid lykkes for hende eller hun vil noget andet :)

Det at din datter lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt betyder at hun i øjeblikket kan virke mere pylret og også mere klyngende end du måske tidligere har oplevet. Hun begynder måske at vægre sig over for visse fremmede og vil tydeligt helst være hos dig. Og hun kan også virke pylret selvom hun er på din arm, hun kan virke lidt sværere at trøste, berolige og i det hele taget stille tilpas.

Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden. Det går fint nogle gange og andre gange ikke, så taber hun det og har brug for at du giver det igen eller giver hende noget nyt, som hun kan udforske og undersøge. Hun kan godt virke som om at hun let bliver træt af ting.

Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Og det kan være en god idé at du lige nu nogle gange afleder og bruger netop lyde som legetøj, for at variere og også møde hende i denne nye interesse og spirende bevidsthed om at lyde kan bruges til at skabe kontakt.

Motorisk begynder hun også ...

Annonce

... at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet. Ofte går det baglæns til igen stor frustration, for hun kommer længere og længere væk fra det legetøj hun forsøger at få fat i ... :)

Den periode, den udvikling, I lige nu går igennem er helt normal og tegn på at din datter udvikler sig i sund retning og det er en periode som kræver lidt mere omsorg, forståelse og nærhed, for hun bliver ofte frustreret, klyngende og ked af det, men det er okay, det er naturligt lige nu.

Legetøj i denne alder kan være dig og hende, tumle med hende, lade hende bruge sig selv motorisk. Syng meget gerne fagtesange for hende, hvor du med dine fingre og hænder laver forskellige bevægelser imens du synger - f.eks. "Lille Peter Edderkop"; hvor du med fingrene viser, hvordan han kravler.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Tøjdyr, rangler - legeting der er lette at gribe fat i og holde fast i, gerne med frynser eller lignende. Legeting som ruller let, f.eks.bolde med indhold der bevæger sig, når de triller kan være spændende at kikke på. Et spejl som hun kan ligge foran og kikke på, sansetæppe med knapper, billeder af stof og små ting der kan pilles ved og undersøges.

Læs også gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", netop med fokus på små børns følelser og behov og hvorfor de i perioder bliver mere frustrerede, hvad det handler om, og hvordan vi støtter dem med at lære og udvikle sig videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder