Svar: Ude i haven
26. marts 2012
Alder:
17 mdr.
Kære Anne mette
Du har naturligvis ret i at jord, græs, sten, regnorme, snegle, andelort og alt mulig andet, skal jeres dreng så vidt muligt ikke spise og det er derfor vigtigt at I forsøger at lære ham, at det ikke er mad. Præcis som I allerede gør ved at sige "ad-ad", "Nej!", "Smager ikke godt!" osv. så han bliver bevidst om, at det synes I ikke om. Uden at gøre det så ulækkert, at han synes det er ekstra interessant at spise det, for at opleve jeres reaktion ...
Det kan være en god idé at tage lidt frugt eller andet med ud i haven, som I kan give ham, hvis han viser stor interesse for at putte i munden, så kan I sige ""Nej ikke spise jorden, se her, du må gerne spise æble", så der er et alternativ.
Når det er sagt, så er der naturligvis også en grund til at vi kender smagen selv - I ved godt hvordan jord, rustent jern, viskelæder og andet smager - sandsynligvis fordi vi jo selv har puttet tingene i munden på et tidspunkt og nogen ved så også hvordan andelort smager ... :)
Sandsynligheden for at jeres dreng spiser det er lille, han vil sandsynligvis smage på det for at undersøge det, men vil ret hurtigt erkende at det ikke smager godt og vil derfor spytte det ud og interessen for at putte det i munden, vil således også dale.
Prøv i det daglige at lade ham smage på ting indendøre. Prøv med ny mad, nye typer af smag og ny konsistens, så lysten til at putte i munden og smage på forskellige ting stilles med mad og måske derfor kan minimeres, når I er ude. Prøv med sødt, surt, bittert, salt og lad ham få sin lyst til at smage og undesøge på den måde stillet med andre ting en jord osv ...
Nogle børn stopper hurtigt med at putte i munden og gør det stort set aldrig, andre børn undersøger meget med munden,- også helt op i børnehave alderen. De fleste stopper dog i løbet af vuggestue alderen, altså inden de fylder 3 år ... hvis det er nogen hjælp :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske