Svar: Ude i haven

26. marts 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anne mette

Du har naturligvis ret i at jord, græs, sten, regnorme, snegle, andelort og alt mulig andet, skal jeres dreng så vidt muligt ikke spise og det er derfor vigtigt at I forsøger at lære ham, at det ikke er mad. Præcis som I allerede gør ved at sige "ad-ad", "Nej!", "Smager ikke godt!" osv. så han bliver bevidst om, at det synes I ikke om. Uden at gøre det så ulækkert, at han synes det er ekstra interessant at spise det, for at opleve jeres reaktion ...

Det kan være en god idé at tage lidt frugt eller andet med ud i haven, som I kan give ham, hvis han viser stor interesse for at putte i munden, så kan I sige ""Nej ikke spise jorden, se her, du må gerne spise æble", så der er et alternativ.

Når det er sagt, så er der naturligvis også en grund til at vi kender smagen selv - I ved godt hvordan jord, rustent jern, viskelæder og andet smager - sandsynligvis fordi vi jo selv har puttet tingene i munden på et tidspunkt og nogen ved ...

Annonce

... så også hvordan andelort smager ... :)

Sandsynligheden for at jeres dreng spiser det er lille, han vil sandsynligvis smage på det for at undersøge det, men vil ret hurtigt erkende at det ikke smager godt og vil derfor spytte det ud og interessen for at putte det i munden, vil således også dale.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv i det daglige at lade ham smage på ting indendøre. Prøv med ny mad, nye typer af smag og ny konsistens, så lysten til at putte i munden og smage på forskellige ting stilles med mad og måske derfor kan minimeres, når I er ude. Prøv med sødt, surt, bittert, salt og lad ham få sin lyst til at smage og undesøge på den måde stillet med andre ting en jord osv ...

Nogle børn stopper hurtigt med at putte i munden og gør det stort set aldrig, andre børn undersøger meget med munden,- også helt op i børnehave alderen. De fleste stopper dog i løbet af vuggestue alderen, altså inden de fylder 3 år ... hvis det er nogen hjælp :)

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder