Svar: Lege alene
25. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Naturligvis må din dreng ligge og lege lidt alene. Og det sker ofte helt af sig selv, fordi du også har noget praktisk at tage dig til - der skal gøres rent, skrælles kartofler, vaskes tøj osv. i løbet af dagen og imens du gør dette, så lægger du naturligvis Sirius fra dig og han ligger og underholder sig selv på gulvet.
Og modsat så skal du naturligvis også snakke med ham, pludre med ham og kommunikere så meget du kan. I princippet kan man godt gå rundt sammen med sit barn uden rigtigt at sige noget hele dagen og det er naturligvis ikke godt. Selvom barnet ikke kan sige ord, så er det stadig vigtigt at pludre med barnet og sætte ord på de ting du gør "nu skal du have en ren ble", "hej skat, har du sovet godt", "nåår er du bare så træt", "nu får du mad" osv. osv. ligesom du naturligvis også skal inviterer til dialog og pludre med din dreng når han inviterer til at ville snakke :)
Det er rigtig svært at sætte tid på hvad der er for meget og hvad der er for lidt. Men du fortæller at du synger og danser med ham, har ham med i køkkenet når du laver mad, huggesnakker og snakker i stride strømme, læser stofbøger osv. Og at han ligger ca 1 time samlet for sig selv i løbet af dagen. Og det lyder alt sammen meget meget fint og ligesom det skal være :) og nej, det lyder bestemt ikke som om at han tager skade, tværtimod! :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske