Svar: Vil ikke skiftes på puslebordet!

24. marts 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Ja "halleluja for buksebleer" for det er netop dem du skal bruge nu :)

Børn vil ofte især i 9-10 måneders alderen vise mere og mere selvstændighed og et af de steder, hvor de viser at de gerne vil selv, er når de skal skiftes. Og når jeres dreng protesterer mod at blive lagt på puslebordet, så handler det om at han lige nu viser mere vilje og viser at han "bestemmer selv" og det er helt naturligt og vigtigt - selvom det også er frustrerende :)

Ved at bruge buksebleer, så han kan stå op, når han bliver skiftet og I på den måde holder lidt pause fra puslebordet, så kan du gøre det acceptabelt for ham igen. Buksebleerne gør det muligt at skifte ham imens han står op og og stå vil han gerne. En tisse ble kan godt skiftes stående og han behøver ikke blive vasket hver gang han bliver skiftet, hvis han kun har tisset. Har han lavet afføring skal han naturligvis lægges på puslepuden og vaskes osv. som er nødvendigt. Men sandsynligheden for at han vil ...

Annonce

... acceptere dette er større, hvis han nogle gange får lov at stå :)

Det vil også være en rigtig god idé at inddrage ham i skiftningen, så han føler at han har medbestemmelse og er med i det der foregår. Lige nu oplever han sandsynligvis at du skifter ham, når du vil - han mærker ikke behov for en ren ble - og oplever derfor at det er noget du bestemmer fuldt ud og det protesterer han så imod.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at gøre ham aktiv i puslingen ved at han f.eks. selv løfter numsen, så du kan lægge bleen under ham. Hjælp ham med bukke benene og at sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen og når du så siger "løft numsen skat", så løfter han og du kan lægge bleen under ham :)

Lad ham også selv prøve at vaske med en klud (ikke når der er afføring:)) og lad ham også selv prøve at få lidt creme på fingrene og selv komme cremen på. Jo mere han føler at han selv er med, jo mere vil han sandsynligvis acceptere det igen :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder