Svar: Vil ikke skiftes på puslebordet!
24. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Ja "halleluja for buksebleer" for det er netop dem du skal bruge nu :)
Børn vil ofte især i 9-10 måneders alderen vise mere og mere selvstændighed og et af de steder, hvor de viser at de gerne vil selv, er når de skal skiftes. Og når jeres dreng protesterer mod at blive lagt på puslebordet, så handler det om at han lige nu viser mere vilje og viser at han "bestemmer selv" og det er helt naturligt og vigtigt - selvom det også er frustrerende :)
Ved at bruge buksebleer, så han kan stå op, når han bliver skiftet og I på den måde holder lidt pause fra puslebordet, så kan du gøre det acceptabelt for ham igen. Buksebleerne gør det muligt at skifte ham imens han står op og og stå vil han gerne. En tisse ble kan godt skiftes stående og han behøver ikke blive vasket hver gang han bliver skiftet, hvis han kun har tisset. Har han lavet afføring skal han naturligvis lægges på puslepuden og vaskes osv. som er nødvendigt. Men sandsynligheden for at han vil acceptere dette er større, hvis han nogle gange får lov at stå :)
Det vil også være en rigtig god idé at inddrage ham i skiftningen, så han føler at han har medbestemmelse og er med i det der foregår. Lige nu oplever han sandsynligvis at du skifter ham, når du vil - han mærker ikke behov for en ren ble - og oplever derfor at det er noget du bestemmer fuldt ud og det protesterer han så imod.
Prøv at gøre ham aktiv i puslingen ved at han f.eks. selv løfter numsen, så du kan lægge bleen under ham. Hjælp ham med bukke benene og at sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen og når du så siger "løft numsen skat", så løfter han og du kan lægge bleen under ham :)
Lad ham også selv prøve at vaske med en klud (ikke når der er afføring:)) og lad ham også selv prøve at få lidt creme på fingrene og selv komme cremen på. Jo mere han føler at han selv er med, jo mere vil han sandsynligvis acceptere det igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske