Brev:
Skriger inden søvn
24. marts 2012
Alder:
1 mdr.
Skriger inden søvn
Kære Helen
Så kunne jeg alligevel ikke holde mig væk længere;)
Jeg fødte for 1 måned siden endnu en lille pige - fødsel var helt ukompliceret. Ret hurtigt begyndte jeg at ane samme vanskeligheder ved at overgive sig til søvnen, som hendes storesøster havde. Jeg skrev også til dig i den forbindelse, og med tiden løste det hele sig - i dag har vi en skøn pige på tre år, der er en hel del mere sensitiv end andre børn. Det er som om, hun forstår lidt for meget og tager lidt for meget på sine skuldre. Som lille endte vi med at trave gulvene tynde, hver gang hun skulle sove, for at hun kunne finde ro.
Det med at trave gulvene tynde ville vi meget gerne være foruden denne gang, så vi sidder ned med lillesøster, når hun skal sove (tager nogen gange lige en runde omkring bordet, for at sætte os igen). Det tager 5-10 min med skrig, før hun falder i søvn i vores arme. Jeg ved godt, at det ikke er så længe som søs, men jeg er nu alligevel trist over, at hun skal skrige sådan.
Mit spørgsmål er: Er der bare nogle børn, som skal skrige af, inden de finder ro? Eller gør vi mon et eller andet helt galt?
Selvom man ikke kan tage om en rutine med sådan en lille, så har hun den sidste uge kørt således. 7-7:30 op (storesøster vækker os) - 1 time-1 ½ senere sover hun igen indtil 11-11:30, spiser og falder i søvn med det samme, hvor hun sover videre til 14-14:30 - sover til 17-18 og er vågen 1-1½ time, hvor hun bliver puttet for natten. Når hun begynder at gabe og pyldre, snupper jeg hende i dynen og sætter mig med hende, så hun nærmest sidder under min hage (det plejer at give mindst skrigeri).
Vi har forsøgt at lille hende med nuseklud og sut i hendes seng, når hun viser tegn på træthed, men så kører arme og ben for hende, og sutten bliver skudt afsted. Jeg kan amme hende til ro uden de store problemer, men det har vores sundhedsplejerske frarådet, da hun tager en del på og egentlig har lidt maveonde - det er dog fristende, når hun bare skriger. Men jeg er så nervøs for at starte en ond cirkel, at jeg har fraholdt mig det og i stedet taget "kampen" uden babs. Hvad er din holdning til det? Jeg ved jo, at hun ikke er sulten, men det giver måske tryghed og ro for hende? Hun er generelt en nysgerrig lille sag, der med store øjne iagttager verden - jeg ville bare ønske, at vi kunne lukke dem til søvn på en mere rolig måde:)
Nu har jeg skrevet lidt omkring vores "rytme" og måde at gøre tingene på - måske noget falder i dit øje, som kan gøres anderledes for at give mere ro?
Venlig hilsen
Louise