Skriger inden søvn

24. marts 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Skriger inden søvn

Kære Helen

Så kunne jeg alligevel ikke holde mig væk længere;)

Jeg fødte for 1 måned siden endnu en lille pige - fødsel var helt ukompliceret. Ret hurtigt begyndte jeg at ane samme vanskeligheder ved at overgive sig til søvnen, som hendes storesøster havde. Jeg skrev også til dig i den forbindelse, og med tiden løste det hele sig - i dag har vi en skøn pige på tre år, der er en hel del mere sensitiv end andre børn. Det er som om, hun forstår lidt for meget og tager lidt for meget på sine skuldre. Som lille endte vi med at trave gulvene tynde, hver gang hun skulle sove, for at hun kunne finde ro.

Det med at trave gulvene tynde ville vi meget gerne være foruden denne gang, så vi sidder ned med lillesøster, når hun skal sove (tager nogen gange lige en runde omkring bordet, for at sætte os igen). Det tager 5-10 min med skrig, før hun falder i søvn i vores arme. Jeg ved godt, at det ikke er så længe som søs, men jeg er nu alligevel trist over, at hun skal skrige sådan.

Mit spørgsmål er: Er der bare nogle børn, som skal skrige af, inden de finder ro? Eller gør vi mon et eller andet helt galt?

Selvom man ikke kan tage om en rutine med sådan en lille, så har hun den sidste uge kørt således. 7-7:30 op (storesøster vækker os) - 1 time-1 ½ ...

Annonce

... senere sover hun igen indtil 11-11:30, spiser og falder i søvn med det samme, hvor hun sover videre til 14-14:30 - sover til 17-18 og er vågen 1-1½ time, hvor hun bliver puttet for natten. Når hun begynder at gabe og pyldre, snupper jeg hende i dynen og sætter mig med hende, så hun nærmest sidder under min hage (det plejer at give mindst skrigeri).

Vi har forsøgt at lille hende med nuseklud og sut i hendes seng, når hun viser tegn på træthed, men så kører arme og ben for hende, og sutten bliver skudt afsted. Jeg kan amme hende til ro uden de store problemer, men det har vores sundhedsplejerske frarådet, da hun tager en del på og egentlig har lidt maveonde - det er dog fristende, når hun bare skriger. Men jeg er så nervøs for at starte en ond cirkel, at jeg har fraholdt mig det og i stedet taget "kampen" uden babs. Hvad er din holdning til det? Jeg ved jo, at hun ikke er sulten, men det giver måske tryghed og ro for hende? Hun er generelt en nysgerrig lille sag, der med store øjne iagttager verden - jeg ville bare ønske, at vi kunne lukke dem til søvn på en mere rolig måde:)

Nu har jeg skrevet lidt omkring vores "rytme" og måde at gøre tingene på - måske noget falder i dit øje, som kan gøres anderledes for at give mere ro?

Venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger