Svar: Vil ikke ligge selv - 7 mdr.

21. marts 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lisa

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at du har en rigtig fin datter, der naturligt søger din og andres kontakt og som virkelig nyder jeres selskab. Og det er naturligvis dejligt, også selvom du nogle gange synes det er hårdt.

Det er helt rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at du nogle gange skal prøve at lade Nadia være, du behøver ikke reagerer på alle de lyde hun laver og at hun nogle gange bliver frustreret betyder også at hun nogle gange får brugt sig selv lidt, får sparket lidt rundt med benene og bevæget sine arme, så hun pludselig finder ud af at hun godt kan selv.

Det er altid en forudsætning for at kunne underholde sig selv, at barnet er parat til det. Hun kan ikke lege eller ligge for sig selv, hvis hun er sulten, er træt eller hvis legen bliver for frustrerende og kedelig. Og jeg får lidt på fornemmelsen at du nogle gange ofte starter med at være på gulvet samen med hende og når du så tænker "så nu går det godt" og vil rejse dig og lave noget andet, så gider hun ikke mere. Og det er helt naturligt. Derfor skal du måske prøve nogle gange med det samme efter du har skiftet hende og givet hende mad, at lægge hende fra dig, så hun starter med at ligge lidt for ...

Annonce

... sig selv og når det så ikke dur mere, så kommer du og hjælper hende videre.

Tiden vil naturligt arbejde for jer, så jo mere mobil hun bliver, jo bedre vilhun også kunne lege selv. Det bliver sjovere for hende, når hun begynder at kunne sidde, kravle og bevæge sig efter dig, søge dig osv. Lige nu er hun stadig meget afhængig af din hjælp, når hun vil have fat i sit legetøj, så kan hun godt prøve at krybe efter det, men ofte kommer hun baglæns i stedet for fremad og det er naturligt svært og frustrerende for hende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at tumle så meget med hende som muligt, jo mere hun kan bevæges, jo bedre vil hun blive motorisk og jo mere vil hun på sigt også kunne være lidt for sig selv :)

Tag hende i den høje stol, når du laver mad,så hun kan se hvad du laver og hvad der foregår og lad hende føle at hun er med. Giv hende lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, imens hun sidder i sin stol, så hun har noget at tage sig til imens hun sidder der og snak med hende, kik på hende, fang hendes interesse. Brug din stemme, tal med forskellige lyde, brug også læbelyde osv. så hun mærker at hun har din kontakt, selvom I er ved siden af hinanden :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.