Svar: Vil ikke ligge selv - 7 mdr.
21. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Lisa
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at du har en rigtig fin datter, der naturligt søger din og andres kontakt og som virkelig nyder jeres selskab. Og det er naturligvis dejligt, også selvom du nogle gange synes det er hårdt.
Det er helt rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at du nogle gange skal prøve at lade Nadia være, du behøver ikke reagerer på alle de lyde hun laver og at hun nogle gange bliver frustreret betyder også at hun nogle gange får brugt sig selv lidt, får sparket lidt rundt med benene og bevæget sine arme, så hun pludselig finder ud af at hun godt kan selv.
Det er altid en forudsætning for at kunne underholde sig selv, at barnet er parat til det. Hun kan ikke lege eller ligge for sig selv, hvis hun er sulten, er træt eller hvis legen bliver for frustrerende og kedelig. Og jeg får lidt på fornemmelsen at du nogle gange ofte starter med at være på gulvet samen med hende og når du så tænker "så nu går det godt" og vil rejse dig og lave noget andet, så gider hun ikke mere. Og det er helt naturligt. Derfor skal du måske prøve nogle gange med det samme efter du har skiftet hende og givet hende mad, at lægge hende fra dig, så hun starter med at ligge lidt for sig selv og når det så ikke dur mere, så kommer du og hjælper hende videre.
Tiden vil naturligt arbejde for jer, så jo mere mobil hun bliver, jo bedre vilhun også kunne lege selv. Det bliver sjovere for hende, når hun begynder at kunne sidde, kravle og bevæge sig efter dig, søge dig osv. Lige nu er hun stadig meget afhængig af din hjælp, når hun vil have fat i sit legetøj, så kan hun godt prøve at krybe efter det, men ofte kommer hun baglæns i stedet for fremad og det er naturligt svært og frustrerende for hende.
Prøv at tumle så meget med hende som muligt, jo mere hun kan bevæges, jo bedre vil hun blive motorisk og jo mere vil hun på sigt også kunne være lidt for sig selv :)
Tag hende i den høje stol, når du laver mad,så hun kan se hvad du laver og hvad der foregår og lad hende føle at hun er med. Giv hende lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, imens hun sidder i sin stol, så hun har noget at tage sig til imens hun sidder der og snak med hende, kik på hende, fang hendes interesse. Brug din stemme, tal med forskellige lyde, brug også læbelyde osv. så hun mærker at hun har din kontakt, selvom I er ved siden af hinanden :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske