Vil ikke ligge selv - 7 mdr.

21. marts 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vil ikke ligge selv - 7 mdr.

Hej Helen

Jeg har en dejlig datter, Nadia, på 7 mdr. Jeg glædes over de mange ting, der fungerer godt: Søvn, amning, skemad osv. Hun er glad og charmerende, virker tryg og fuld af gå-på-mod. Det irriterer mig dog en del, at hun ikke er glad for at underholde sig selv, og det er det, jeg søger gode råd til at øve hende i.

Når hun er vågen, er hun kun tilfreds hvis hun er i mine (eller andre voksnes) arme, sidder i sin højstol med en person lige ved siden af eller ligger på legegulvet og bliver leget med. Dvs hun bliver utilfreds meget hurtigt, hvis jeg lægger hende på gulvet og ikke sidder og leger med hende eller hvis jeg fx sætter hende i stolen og går fra hende (samme rum) i de 3 min. det tager at lave en portion øllebrød. Dels er det besværligt at jeg ikke kan gå på toilettet osv uden at tage hende med (dvs det gør jeg selvfølgelig ikke hver gang, men så ligger hun og brokke-skriger imens) og dels bliver det svært at få lavet noget i huset som fx madlavning, mens hun er vågen.

Det er også et problem, at jeg bliver rastløs af at underholde hende hele tiden. Når jeg har kildet hende, sunget for hende, snakket med hende, trillet med hende, leget med legetøj med hende, tumlet med hende - så løber jeg tør for ting at lave, og der er måske stadig ½ time til hun skal sove næste gang. Selvfølgelig vil jeg gerne bruge tid på at være sammen med hende, men jeg ville ønske at vi også kunne "hygge os ved siden af hinanden" i stedet for "oveni hinanden", hvis du forstår hvad jeg mener? Altså at hun kunne have lidt tid for sig selv, hvor hun ligger og leger og jeg måske bare sidder ved siden af og spiser lidt i fred og ro uden en baby på skødet.

Hendes store behov for kontakt og for at blive siddet med, gør også at hun ikke får så meget "gulvtid" som hendes jævnaldrende. Jeg vil ikke ligefrem sige at hun er bagud motorisk, men de fleste andre i fx mødregruppen kan trille fra ryg til mave og tilbage igen og skubbe sig baglæns hen ad gulvet. Nadia når aldrig at ligge længe nok til at få øvet sig i disse ting. Jeg forsøger at sidde meget ...

Annonce

... på gulvet sammen med hende, så hun alligevel kan udvikle sig motorisk, og hun kan nu rulle fra ryg til mave med en lille smule hjælp og en hel del lokken med spændende legetøj.

Hun ligger fint på maven. Når hun ligger på ryggen, er det som regel med hovedet 2 cm over underlaget, så mavemusklerne fejler bestemt ikke noget :-) Nadia vil så gerne OP. Hun ELSKER at stå og kan hun få lov at hoppe er hun lykkelig. Det der med at ligge ned - især på ryggen - har hun altid syntes var kedeligt. Hun kan egentlig godt sidde rimeligt stabilt på gulvet, men efter ganske kort tid, vil hun OP at stå og forsøger at rette sig ud, hvilket naturligvis ender med at hun ligger på ryggen.

Min egen sundhedsplejerske har anbefalet at hun øver sig i at have "Nadia-tid" på gulvet. Jeg skal ikke tage hende op eller sætte mig ned til hende ved de første brokke-lyde, men lade hende være der lidt længere. Det forsøger jeg, og det er jo nødvendigt ind i mellem, hvis jeg fx er alene hjemme med hende og SKAL have lavet mad. Men der går altså ikke mere end ca 1 min før hun brokker sig og hvis jeg ikke gør noget højst 1-2 min mere før hun græder rigtigt. Jeg tænker ikke at det er en god måde at træne det, hvis hun bliver rigtig ked af det. Hun skal jo netop have oplevelsen af, at det er hyggeligt at ligge og møfle rundt på gulvet og lege.

Jeg havde håbet at hun ville blive gladere for det, når jeg brugte lang tid på at lege med hende på gulvet, så hun netop kunne få nogle hyggelige stunder uden at være i favn. Det ER også hyggeligt, men kun så længe jeg underholder hende. Hun er ikke blevet det mindste bedre til at lege selv. Det er ikke fordi hun er "morsyg" - far eller bedsteforældre er lisså gode. Ofte kan storesøster på 5 år også sagtens underholde hende et stykke tid.

Jeg håber du har nogle gode råd, for ind i mellem bliver jeg bare så "baby-træt". Det er ærgerligt, når jeg bare glæder mig til det er tid til hendes næste lur, for jeg ville jo meget hellere bare nyde mit dejlige barn, men også have lidt tid til andet, mens hun er vågen.

Venlig hilsen
Lisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!