Svar: Sproglig udvikling - 2 år

20. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Storbymor

At være for tidlig født giver nogle gange lidt ekstra udfordringer og der kan være forskellige senfølger forbundet med at være født for tidligt. Nogle børn har motoriske vanskeligheder, de er lidt mere kluntede i deres bevægelser, har svært ved at koordinere og kan ikke helt følge de jævnalderende børn. Andre børn har en senere udvikling af deres sprog, de kan have sværere ved at gøre sig forståelige og kan have ekstra brug for sproglig støtte - og igen, så er der også børn der er født til tiden som har disse problemer, ligesom børn født for tidligt ikke behøver have disse problemer. Børn er forskellige .. :)

Der er især tre ting som vil være vigtige for jeres dreng og hans sproglige udvikling og udvikling i det hele taget: Forudsigelighed, Overskuelighed og gentagelser. Jo mere forudsigelig hans hverdag er, jo mere vil han kunne overskue de ting der sker omkring ham, jo mere tryg vil han være og jo bedre vil han også kunne modtage ny læring. Og jo mere I kan gentage, jo mere genkendeligt vil ting også være og jo mere tryg vil han naturligt være.

Sproget tager ofte rigtig fart omkring 2 års alderen. Han vil spørge "a´det?" igen og igen for at få jer til at sætte ord på alle de ting han peger på. Og han vil også begynde at sige flere ord og udvide med sætninger der til at starte med indeholder 2 ord som f.eks. "mer´mad", "op mor", eller "nej-nej", når der er noget han ikke vil.

Gentag ord for ham så han hører dem igen og igen og vis ham at I forstår ham og hvad han vil. Det giver lyst til at bruge sproget mere og mere, hvis han føler sig forstået og lyttet til.

I skal naturligvis sikre jer at han kan høre og det kan være en idé at få tjekket ...

Annonce

... hans hørelse hos en ørelæge. Har han væske på ørerne vil det naturligt kunne påvirke hans hørelse og dermed hans sprog.

Talepædagog kommer normalt ikke på banen før barnet er 2 1/2 - 3 år gammel og her vil institutionen komme med på råd. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen. Du kan dog også altid selv kontakte talepædagogen i kommunen og høre, hvordan du skal forholde dig og hvornår det evt. vil være relevant at din dreng ses af en talepædagog. Talepædagogen vil også kunne vejlede dig i forhold til bøger, lege, spil osv. I kan lege derhjemme og i hvordan du støtter din drengs sprog bedst muligt :) Da jeres dreng ikke er i institution endnu, vil du sagtens selv kunne kontakt talepædagogen, ring til kommunen og bed om at blive stillet om til den rette :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Brug masser af rim og remser i hverdagen, dans og syng imens I danser, brug af kroppen samtidig med at I synger hjælper til sproglig udvikling. Leg f.eks. gemmeleg, hvor I skiftes til at gemme jer og finde den anden sammen med jeres dreng. Den der gemmer sig skal sige små lyde - det træner ham i at lytte og koncentere sig om lyd :)

Læs masser af bøger og gerne bøger med billeder og mange illustrationer, hvor I skal lede efter bestemte ting. Bøger med et stort billede i midten og en ramme med illustrationer kan være rigtig godt - så kan I se billedet og tale om tingen i rammen og finde tingen på det store billede, det giver mulighed for at gentage et bestemt ord igen og igen "her er en kat", "skal vi prøve at finde katten", "måske er katten under bordet - næh, der var katten ikke"; "måske er katten på stolen - ja der lå en kat", "katten er sort" osv.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor