Svar: Sproglig udvikling - 2 år
20. marts 2012
Alder:
2 år
Kære Storbymor
At være for tidlig født giver nogle gange lidt ekstra udfordringer og der kan være forskellige senfølger forbundet med at være født for tidligt. Nogle børn har motoriske vanskeligheder, de er lidt mere kluntede i deres bevægelser, har svært ved at koordinere og kan ikke helt følge de jævnalderende børn. Andre børn har en senere udvikling af deres sprog, de kan have sværere ved at gøre sig forståelige og kan have ekstra brug for sproglig støtte - og igen, så er der også børn der er født til tiden som har disse problemer, ligesom børn født for tidligt ikke behøver have disse problemer. Børn er forskellige .. :)
Der er især tre ting som vil være vigtige for jeres dreng og hans sproglige udvikling og udvikling i det hele taget: Forudsigelighed, Overskuelighed og gentagelser. Jo mere forudsigelig hans hverdag er, jo mere vil han kunne overskue de ting der sker omkring ham, jo mere tryg vil han være og jo bedre vil han også kunne modtage ny læring. Og jo mere I kan gentage, jo mere genkendeligt vil ting også være og jo mere tryg vil han naturligt være.
Sproget tager ofte rigtig fart omkring 2 års alderen. Han vil spørge "a´det?" igen og igen for at få jer til at sætte ord på alle de ting han peger på. Og han vil også begynde at sige flere ord og udvide med sætninger der til at starte med indeholder 2 ord som f.eks. "mer´mad", "op mor", eller "nej-nej", når der er noget han ikke vil.
Gentag ord for ham så han hører dem igen og igen og vis ham at I forstår ham og hvad han vil. Det giver lyst til at bruge sproget mere og mere, hvis han føler sig forstået og lyttet til.
I skal naturligvis sikre jer at han kan høre og det kan være en idé at få tjekket hans hørelse hos en ørelæge. Har han væske på ørerne vil det naturligt kunne påvirke hans hørelse og dermed hans sprog.
Talepædagog kommer normalt ikke på banen før barnet er 2 1/2 - 3 år gammel og her vil institutionen komme med på råd. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen. Du kan dog også altid selv kontakte talepædagogen i kommunen og høre, hvordan du skal forholde dig og hvornår det evt. vil være relevant at din dreng ses af en talepædagog. Talepædagogen vil også kunne vejlede dig i forhold til bøger, lege, spil osv. I kan lege derhjemme og i hvordan du støtter din drengs sprog bedst muligt :) Da jeres dreng ikke er i institution endnu, vil du sagtens selv kunne kontakt talepædagogen, ring til kommunen og bed om at blive stillet om til den rette :)
Brug masser af rim og remser i hverdagen, dans og syng imens I danser, brug af kroppen samtidig med at I synger hjælper til sproglig udvikling. Leg f.eks. gemmeleg, hvor I skiftes til at gemme jer og finde den anden sammen med jeres dreng. Den der gemmer sig skal sige små lyde - det træner ham i at lytte og koncentere sig om lyd :)
Læs masser af bøger og gerne bøger med billeder og mange illustrationer, hvor I skal lede efter bestemte ting. Bøger med et stort billede i midten og en ramme med illustrationer kan være rigtig godt - så kan I se billedet og tale om tingen i rammen og finde tingen på det store billede, det giver mulighed for at gentage et bestemt ord igen og igen "her er en kat", "skal vi prøve at finde katten", "måske er katten under bordet - næh, der var katten ikke"; "måske er katten på stolen - ja der lå en kat", "katten er sort" osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske