Brev:
Sproglig udvikling - 2 år
20. marts 2012
Alder:
2 år
Sproglig udvikling - 2 år
Kære Helen
Jeg har lige et spørgsmål vedr. sproglig udvikling. Malte bliver 2 år i næste måned og jeg er i tvivl om hvor vidt hans sprog er aldersvarende og hvor meget det kan svinge...
Han er jo født for tidligt, men det er ikke noget vi ellers mærker. Hans storebror er meget sprogligt veludviklet og begyndte at sige de første ord inden 1 års alderen (og han er også født for tidligt). Nu kan man jo ikke sammenligne børn, og det prøver vi at lade være med. Da han endnu ikke har fået vuggestueplads har han heller ikke jævnaldrende at "snakke" med.
Han siger mange ord, men det kan være meget svært at skelne mellem dem og gætte hvad han siger. Bil, bog, vej, hej, mælk (mæ), vand (va)... Han bruger første stavelse af det ord han siger, næsten aldrig to, kun i pasta (ba-ba) og mor og mormor (mama), og når han pludrer/synger, da-da-da osv.). Han forstår rigtig meget. Jeg kan bede ham om at gå ind på værelset og hente sit ble, sut, en bil eller noget andet, og han gør det. Så det er min opfattelse at han forstår alt, men bare ikke kan nuancere lydene helt endnu eller tale i sætninger.
Er det noget vi skal være opmærksomme på? Eller kan vi se tiden an endnu?
Kærlig hilsen
Storbymor