Svar: Sprogudvikling - aktivt ordforråd?

18. marts 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre

Det er rigtig godt at I ikke siger "kan du sige ...?", for det er langt bedre ikke at afkræve hende bestemte svar, men i stedet sige ord igen og igen og gerne på forskellig måde og brugt forskelligt.

At kunne høre er en forudsætning for at kunne forstå og bruge sproget, og hvis børn gennem længere tid har øreproblemer, væske på ørerne, irriterede ører, så vil barnet naturligt ofte have en påvirket hørelse. Det betyder at barnet hører som om det "har vat i ørerne" og det kan gøre det svært for barnet at lokalisere lyd og også bruge lyden selv.

Vær opmærksom på, at der i vores hjem ofte er rigtig mange lyde. Hårtørrer, fjernsyn, røremaskine, radio og tv, der er tændt, vaskemaskine osv. Og det er vigtigt at I når I kommunikerer med jeres datter og f.eks. læser historie for hende, forsøger at minimere al den udenoms støj, som kan være der. Så har hun naturligt lettere ved at høre hvad I læser og de ord I bruger.

Det er også en god idé at I har hende på skødet, når I læser historie, så jeres mund kommer bag hendes øre - på den måde hører hun bedre.

Det kan være en god idé at lave et lille fotoalbum med billeder af ting som I omgiver jer med i hverdagen og som jeres datter kender. Det kan være et billede af hende selv og af jer, det kan også være et bilede af stedet I bor, af huden, bedsteforældre, yndlingslegetøjet, sengen, barnevognen osv. Det kan være rigtig dejligt at tale om tingene, som kender og på den måde stille og roligt lærer ordene.

Gemmeleg er også en rigtig god idé - både fordi det styrker hendes bevidsthed om at I stadig er der, selvom I ikke kan ses men også fordi det kan bruges som en slags "lytteleg". Den der gemmer sig skal sige små lyde, som den anden af jer sammen med jeres datter så skal prøve at lytte efter og pejle ind på hvor kommer fra. Netop for at hjælpe hende til at koncentrere sig om at lytte :)

Det er en rigtig god idé at synge fagtesange og sange hvor man danser og bruger kroppen samtidig med at der synges. Når man bruger sin krop og laver fagter samtidig med at man bruger sproget, fordi man synger, så styrkes sprogrytmen og de vigtige ord i sangen.

Hjælp hende ...

Annonce

... ved at give hende små opgaver "kan du finde dine sko?", "Kan du sætte tallerkenen på bordet?", "Kan du lægge gaflen ved tallerkenen?" osv. Så hun hører ordet samtidig med at hjælper til og bruger sin egen krop, har tingene i hånden osv.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger, som handler om hverdagen og ting hun oplever og som kan indvitere til dialog. En bog som "en dag i vuggestuen smørklatten" kunne være en idé, hvis hun selv går i vuggestue - hvor I læser om børnene og også taler om, hvordan hendes dag er. Du finder den i min bogguide under Børnebøger for de mindste.

Bogen "Min store bog om kroppen" kunne også være en rigtig god idé - illustreret af Susannna Hartmann. Den indeholder masser af ord og man kan trække og åbne for låger så når man f.eks. taler om at "øjnene er blå", så kan man åbne og se de blå øjne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Bøger, hvor man skal lede efter bestemte ting kan også være rigtig gode "en slags Find Holger" for små børn. Generelt er bøger, som indeholder et stort billede og en ramme med illustrationer en rigtig god idé, fordi du kan vise billedet / illustrationen i rammen og så kan I sammen lede efter det på det store billede og på den måde få gentaget ord igen og igen.

Når alt dette er sagt, så skal jeres datter naturligt også have lov til at udvikle sit sprog stille og roligt og hun er stadig ikke så gammel :) Det der er vigtigt er at I taler med hende og bruger sproget i hverdagen, sætter ord på de ting I gør og sætter ord på det hun peger på "vil du gerne have mælk?", "så tager vi mælken til dig", "nu hælder mor mælken op i glasset"; "mmm, mælk smager godt!" osv. så hun hører ordet mælk sagt igen og igen.

Og I skal ikke gøre som om at I ikke forstår hende, det er netop vigtigt for hendes lyst til at tale og bruge sproget, at hun fornemmer at I rigtig gerne vil hende og at I kan kommunikere sammen :) Det skal være rigtig dejligt at tale sammen og hvis man ikke bliver forstået, så har man tilsidst ikke rigtig lyst til at sige noget ... :) så det lyder som om at I gør det rigtig godt og bare skal blive ved i samme gode retning!

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene