Sprogudvikling - aktivt ordforråd?

18. marts 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Sprogudvikling - aktivt ordforråd?

Kære Helen

Så er vores pige snart 20 mdr., og hun trives i det store hele rigtig fint. Kort efter, at vi skrev til dig i efteråret, fik hun mellemørebetændelse, og det har hun haft af mange omgange siden. I december fik hun dræn, og hun har været igennem flere penicillin-kure siden efter podninger v. ørelægen. Hendes søvn er blevet meget bedre siden sidst vi skrev, så det med ørerne har nok været en væsentlig årsag til søvnproblemerne dengang.

I det seneste halve års tid har vi gået og tænkt lidt over hendes sprogudvikling. Hun virker som en kvik pige, der forstår rigtig mange ord (kan udpege dem i billedbøger og følge små beskeder). Derfor undrer det os lidt, at hun stadig kun siger meget få ord: Mor, ja, "aj" for nej, hej og "a det" for hvad er det? (Der er nok et par ord mere, men det er de 5 ord, vi jævnligt hører hende sige).

Velvidende, at det er almindeligt med et lille aktivt ordforråd inden 2-års alderen, synes vi, det er mærkeligt, at der ...

Annonce

... stort set ikke er kommet nye ord til de sidste mange måneder. Hendes hørelse har if. ørelægen været påvirket af væske i ørerne, inden hun fik dræn, men den burde være normal igen, efter hun fik dem.

Hun er ivrig efter at få os til at forstå, hvad hun vil, ved at pege eller trække os med hen og vise os noget.

Vi læser meget for hende, og sætter ord på det, vi gør og ser sammen, og på det, hun peger på eller gør. Er vi måske næsten for gode til at forstå hende, uden hun behøver at fortælle os noget med ord, eller er det bare godt, at vi er gode til at gætte, hvad hun vil? ;-)

Hvad tænker du om hendes ordforråd, og er der andet, vi kan/bør gøre, for at hjælpe hende lidt på vej, eller skal vi tværtimod prøve at tage fokus væk fra det, da vi jo har en glad og aktiv lille pige, der motorisk og på mange andre områder er i fuld fart frem?

Venlig hilsen

Førstegangsforældrene, der gør, hvad de kan for at modstå fristelsen til hele tiden at spørge: "kan du sige...?"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor