Brev:
Sprogudvikling - aktivt ordforråd?
18. marts 2012
Alder:
19 mdr.
Sprogudvikling - aktivt ordforråd?
Kære Helen
Så er vores pige snart 20 mdr., og hun trives i det store hele rigtig fint. Kort efter, at vi skrev til dig i efteråret, fik hun mellemørebetændelse, og det har hun haft af mange omgange siden. I december fik hun dræn, og hun har været igennem flere penicillin-kure siden efter podninger v. ørelægen. Hendes søvn er blevet meget bedre siden sidst vi skrev, så det med ørerne har nok været en væsentlig årsag til søvnproblemerne dengang.
I det seneste halve års tid har vi gået og tænkt lidt over hendes sprogudvikling. Hun virker som en kvik pige, der forstår rigtig mange ord (kan udpege dem i billedbøger og følge små beskeder). Derfor undrer det os lidt, at hun stadig kun siger meget få ord: Mor, ja, "aj" for nej, hej og "a det" for hvad er det? (Der er nok et par ord mere, men det er de 5 ord, vi jævnligt hører hende sige).
Velvidende, at det er almindeligt med et lille aktivt ordforråd inden 2-års alderen, synes vi, det er mærkeligt, at der stort set ikke er kommet nye ord til de sidste mange måneder. Hendes hørelse har if. ørelægen været påvirket af væske i ørerne, inden hun fik dræn, men den burde være normal igen, efter hun fik dem.
Hun er ivrig efter at få os til at forstå, hvad hun vil, ved at pege eller trække os med hen og vise os noget.
Vi læser meget for hende, og sætter ord på det, vi gør og ser sammen, og på det, hun peger på eller gør. Er vi måske næsten for gode til at forstå hende, uden hun behøver at fortælle os noget med ord, eller er det bare godt, at vi er gode til at gætte, hvad hun vil? ;-)
Hvad tænker du om hendes ordforråd, og er der andet, vi kan/bør gøre, for at hjælpe hende lidt på vej, eller skal vi tværtimod prøve at tage fokus væk fra det, da vi jo har en glad og aktiv lille pige, der motorisk og på mange andre områder er i fuld fart frem?
Venlig hilsen
Førstegangsforældrene, der gør, hvad de kan for at modstå fristelsen til hele tiden at spørge: "kan du sige...?"