Svar: Bange for manden

6. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære S og mor

Det er som du har læst i min bog helt almindeligt at børn i din drengs alder bliver bange for forskellige ting - ofte mest for ting de ikke ved hvad er. De kan fare helt samme over en høj lyd, stemmer eller lignende, som pludselig er der, men hvor de ikke kan se hvor de kommer fra. Men de kan også blive bange eller måske mere føle sig utrygge, når de oplever at deres grænser overskrides - og det bliver de f.eks. når en fremmed mad pludselig trykker en på maven - det kunne S ikke lide ...

Og det er okay, han må gerne reagere og han må gerne blive ked af det. Og du gør det helt rigtige, når du netop bevarer roen og anerkender hans følelser og det er meget fint at du, når jeres søn så reagerer på farfar, at du naturligt fortæller at farfar er hans ven - for det er jo rigtigt. Manden er ikke hans ven, men farfar er :)

Vi skal være ærlige overfor vores børn, men når det er sagt, så stadig på en måde, hvor de kan føle sig trygge. Det er vigtigt at vi ikke gør dem ekstra utrygge ved vores forklaring eller handlinger. Hvis din dreng f.eks. ikke vil sove i sit værelse, fordi han er bange for at nogen skal komme ind til ham, så er det fint at berolige ham med et "jeg er her og passer på dig" og på den måde betrygge ham og ikke f.eks. begynde at vise ham at "ingen kan komme ind, ...

Annonce

... se jeg har sat hasperne på vinduet og låst døren". For hvis du viser ham at du sikrer huset på den måde så bekræfter du at der jo er noget udenfor som vi skal være bange for ...

Vi skal også hjælpe børn med at aflæse andre. Og når han bliver bange for den fremmede mand så handler det nok både om at han trykkede ham på maven og det var grænseoverskridende men også om at han havde en dyb stemme og måske en dyb latter. Her er det vigtigt at forklare at manden gjorde det fordi han syntes S er en sød og dreng, ligesom du i den situation også godt må forklare S at man kan sige "lad vær" eller "stop", hvis nogen gør noget man ikke kan lide. Du kan også forklare ham at nogle mennesker har dyb stemme og andre en høj stemme - du kan prøve at lave din stemme om og tale på forskellig måde og bede ham om at gøre det samme, så I leger med stemmen og stemmeføring og så S på den måde stille og roligt får lidt fornemmelse for at folk med dybe stemmer (som måske farfar) ikke behøver være farlige.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det rigtig godt at f.eks. farfar tager det stille og roligt, ikke lader sig mærke med at S trækker sig og afviser ham, men bare viser sig fra sin søde og tålmodige side så S kan se at farfar er præcis som han plejer :)

Jeg håber du kan bruge dette videre og ja - 2 årige børn er virkeligt skønne børn! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor