Bange for manden

6. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Bange for manden

Kære Helen

Det går rigtig godt med S som bare stortrives og udvikles som han skal. Han er en utrolig kærlig dreng og god til at omgåes andre mennesker socialt. Han er utrolig charmerende, lattermild og humoristisk. Alt i alt det skønneste barn jeg kender ;)

Men som du skriver i din bog om udvikling er han nu som 2,5 årig begyndt at blive bange for ting. Dog er det mennesker han bliver bange for. Fx var vi en dag i hundeskoven med hundene hvor en mand kommer gående imod os. Han prikker S blidt i maven og siger Goddav ;). Han er kraftig og har en mærkelig stemme men en venlig tilgang. Sophus bryder ud i gråd, han dirrer og siger at manden skal gå væk. Vi går videre men min lille dreng var helt utrøstelig. Han sad resten af turen på min arm. Dagen efter kommer hans elskede farfar på besøg. Han ligner af statur den mand vi mødte dagen i forvejen og S bryder ud i gråd, dirrer og siger til farfar han skal gå. Farfar tager det roligt, snakker roligt til S og rækker hånden ud og snart er de bedste venner igen.

Han har siden hen sagt flere gange "S blir bange for ...

Annonce

... manden" "S bliver bange for farfar". Jeg forsøger at anerkende hans følelse, men fortæller samtidig at farfar jo er hans ven. Til det svarer S "nej farfar ikke min ven, mor!"

Igår da jeg hentede ham i DP fortalte han at han var bange for en forældre som han kender godt.

Spørgsmålet til dig er så, hvordan jeg takler hans snak om at være bange. Jeg reagerer selv roligt, er selv meget udafvendt, men ved ikke hvor meget jeg skal gå ind i det. Jeg vil jo gerne anerkende hans "angst" men samtidig heller ikke dyrke den.

Han er ellers meget tryg og hilser gerne på alle ude i samfundet.

Som sidebemærkning vil jeg bare sige at jeg havde hørt så meget frygeligt om denne alder, men hold fast hvor jeg synes den er pragtfuld! Godt nok er der grænsesætning, fortvivlelsesanfald osv, men jeg synes S er generelt nem. Har ligesom en fornemmelse af at når han får et ja nogle gange, får lov at bestemme nogen gange (inden for rimelighedens grænser), ja så accepterer han også nemmere et nej.

Ja og så alle de ting man pludselig kan sammen - fantastisk.

Kærligst fra S og Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.