Brev:
Bange for manden
6. marts 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Bange for manden
Kære Helen
Det går rigtig godt med S som bare stortrives og udvikles som han skal. Han er en utrolig kærlig dreng og god til at omgåes andre mennesker socialt. Han er utrolig charmerende, lattermild og humoristisk. Alt i alt det skønneste barn jeg kender ;)
Men som du skriver i din bog om udvikling er han nu som 2,5 årig begyndt at blive bange for ting. Dog er det mennesker han bliver bange for. Fx var vi en dag i hundeskoven med hundene hvor en mand kommer gående imod os. Han prikker S blidt i maven og siger Goddav ;). Han er kraftig og har en mærkelig stemme men en venlig tilgang. Sophus bryder ud i gråd, han dirrer og siger at manden skal gå væk. Vi går videre men min lille dreng var helt utrøstelig. Han sad resten af turen på min arm. Dagen efter kommer hans elskede farfar på besøg. Han ligner af statur den mand vi mødte dagen i forvejen og S bryder ud i gråd, dirrer og siger til farfar han skal gå. Farfar tager det roligt, snakker roligt til S og rækker hånden ud og snart er de bedste venner igen.
Han har siden hen sagt flere gange "S blir bange for manden" "S bliver bange for farfar". Jeg forsøger at anerkende hans følelse, men fortæller samtidig at farfar jo er hans ven. Til det svarer S "nej farfar ikke min ven, mor!"
Igår da jeg hentede ham i DP fortalte han at han var bange for en forældre som han kender godt.
Spørgsmålet til dig er så, hvordan jeg takler hans snak om at være bange. Jeg reagerer selv roligt, er selv meget udafvendt, men ved ikke hvor meget jeg skal gå ind i det. Jeg vil jo gerne anerkende hans "angst" men samtidig heller ikke dyrke den.
Han er ellers meget tryg og hilser gerne på alle ude i samfundet.
Som sidebemærkning vil jeg bare sige at jeg havde hørt så meget frygeligt om denne alder, men hold fast hvor jeg synes den er pragtfuld! Godt nok er der grænsesætning, fortvivlelsesanfald osv, men jeg synes S er generelt nem. Har ligesom en fornemmelse af at når han får et ja nogle gange, får lov at bestemme nogen gange (inden for rimelighedens grænser), ja så accepterer han også nemmere et nej.
Ja og så alle de ting man pludselig kan sammen - fantastisk.
Kærligst fra S og Mor