Brev:
Mor-syg
6. marts 2012
Alder:
16 mdr.
Mor-syg
Hej Helen
Først tak for dit seneste svar - vi gik til tandlægen med vores datter og der var ingen problemer med tænderne. Lidt suttebid, men tandlægen sagde, at vores datter fortsat skulle have lov at have sutten alt det hun gerne ville;-)
Nu har min mand og jeg et andet forhold, som vi gerne vil høre dine tanker og eventuelle ideer om;
Vores datter er nu 16 måneder. Jeg ammede hende og gik hjemme med hende til hun var 9 måneder, hvor hun startede i vuggestuen. Mens jeg gik hjemme, var hun mor-syg - særligt ved ca. 7 måneder var det helt vildt og så blev det bedre. I nogle måneder frem til ca. primo november 2011 (ca. 1 år) var hun også ok med far - han kunne putte, give skemad, lege med hende mv. - dog sådan at jeg stadig var bedst, men hun afviste ham ikke. Siden november og til nu har hun været MEGET mor syg igen - i december og januar som en sugekop til min hofte og ellers sådan, at det kun er mig, der kan bruges. Far er som luft for hende, når jeg er der - hun vil kun lege med mig, kun lade mig give hende mad, kun lade mig skifte hende og give tøj på, kun lade mig læse godnat historier. Far kan godt efter godnat historien give flaske (får stadig lidt letmælk da det fungerer for os alle tre) og lægge hende i seng uden, at hun er ked af det.
Hvis ikke jeg er hjemme eller de selv går på legepladsen eller lignende, hygger de sig og der er ingen problemer.
Det gør far ked af det og frustreret, at hun afviser ham og han føler, at han spilder sin tid, når vi alle sammen er i stuen og leger - for hun leger kun med mig. Og far vil hende så gerne. Det gør også mig ked af det, da jeg jo gerne vil have, at vi alle hygger og leger - jeg smelter jo helt, når de leger sammen. Og for mig betyder det også noget, at han er sammen med os og ikke bare laver noget andet.
Jeg har foreslået, at jeg en dag om ugen bliver på arbejde lidt længere og tager til træning i umiddelbar forlængelse, således at far og datter kan have tid sammen og far kan putte mv. Og så at jeg ellers i weekenderne forsøger at give dem noget tid sammen både hjemme og på legepladsen mv. Ellers mener jeg, at det er en periode, som vi bare må acceptere, at hun helst vil være sammen med mor - måske er det far hun kun vil være sammen med om 1 år. Det betyder selvfølgelig, at jeg er mere sammen med hende og gør flere af de praktiske ting med hende end far - men det er ok for mig.
Far mener, at vi skal tvinge hende - altså tvinge hende til at læse godnat historien med ham, selvom hun skriger og vrider sig, ligesom hun skal tvinges til at tage skemaden fra ham mv. Hun protesterer ikke blot lidt - hun skriger. Far mener, at hun ikke skal have lov at bestemme det, idet det er en glidebane - hun skal ikke bestemme.
Som du kan læse, ser vi forskelligt på det - nok typisk far/mor. Vi vil gerne høre dine tanker herom og eventuel gode råd for, hvorledes vi skal gribe det an.
Tak for hjælpen.
Hilsen Lisbeth