Svar: Sidde selv - 8 mdr.
4. marts 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Malene
Det er fra liggende stilling og fra at krybe og kravle at barnet udvikler muskulatur til at sidde og også får balancen til at sidde selv. Derfor er det vigtigt at din datter stadig er så meget på gulvet som muligt og ikke placeres siddende med støtte.
Det vil være en rigtig god idé at lade din datter sidde på gulvet imellem dine ben. På gulvet kan hun bruge dine ben og også sine egne ben som støtte og det er bedre end at sidde i den høje stol. Så prøv at træne det at sidde dagligt, hvor I sidder på gulvet sammen og hun sidder mellem dine ben. Giv hende legetøj, som hun kan strække sig efter og leg også gerne "gi-tag-leg" hvor du giver hende legetøj og siger "væsgo" og får det fra hende igen og siger "tak!".
Lad hende også sidde på dit skød og leg "ride-ranke-leg" med hende, hvor hun hopper på dine ben i forskelligt tempo og på den måde også lærer at holde balancen og lærer det at sidde.
Det skal gøres interessant at være på gulvet og at sidde på gulvet. Prøv med en stor badebold, der trilles foran hende, når hun sidder hos dig og også gerne små bolde eller kugler, der kan bevæges. I voksne kan prøve at trille bolde og lignende mellem jer, imens hun sidder på gulvet hos en af jer :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske