Brev:
Nedtrapning af natamning - 11 mdr.
4. marts 2012
Alder:
11 mdr.
Nedtrapning af natamning - 11 mdr.
Kære Helen
Vi har en dejlig søn på 11 måneder. Han er i god trivsel og er glad og aktiv. Kravler (på sin egen måde...) og øver sig i at komme op og stå. Jeg har ammet ham altid og har elsket det, suppleret med mad fra ca. 5 måneder. Jeg har hele tiden haft den forventning / forhåbning, at han selv ville sige fra og trappe ned med amning i takt med, at han sov længere og længere perioder om natten.
Desværre sker det ikke! Han ammer kun om natten, men vil det meget gerne og vågner stort set konsekvent på ca. samme tidspunkter for at amme. For noget tid siden blev vi enige om, at vi nu måtte gøre noget aktivt for at trappe ned, når ikke han selv gør det. Mønstret er lige nu, at han ammes ved 19.30-tiden og ofte falder i søvn. Så igen før midnat (alt fra 22 - 23.30), ca. kl. 02 og 05. Han vågner og står op ved 6.30-7.00-tiden, hvor han får havregrød og mælk eller vand.
Vi er nu startet med at droppe det tidlige morgenmåltid (kl. 05 - nu en uge). Det går okay, han vågner stadig, men kan godt falde i søvn igen, hvis jeg går rundt med ham på armen. Det der frustrerer mig og os er, at der for det første er mange måltider endnu og at det virker uoverskueligt og for det andet, at han bliver helt hysterisk og ulykkelig, hvis det er min mand, der tager ham om natten. Vi har efter nogle nætter / tidlige morgener med op til en times gråd besluttet, at jeg tager ham, selvom det er mig, han ikke må få mælk fra, og det går noget bedre. Vi vil bare gerne have, at vi begge kan tage ham om natten. Det skal siges, at han elsker sin far om dagen og at de har et fint forhold til hinanden!
Mit spørgsmål i denne sammenhæng er: hvad anbefaler du i forhold til at skulle af med så mange måltider? Et ad gangen, som vi er i gang med eller alle på en gang? Og har du nogle gode tips i forhold til det med far om natten, så alt ikke skal hænge på mig?
Han er på det sidste begyndt at vågne flere gange i løbet af aftenen og natten, hvilket giver ham og mig en virkelig ringe nattesøvn. Jeg kan som regel gå ham i søvn, men han sover utrolig let i de perioder og vågner ofte, når jeg lægger ham igen. Jeg kan ikke få ham til ro ved at lægge mig ved siden af ham i vores seng. Jeg synes, det er frustrerende, at han vågner så mange gange og jeg frygter, at han fortsætter med det, selvom han bliver vænnet af med at amme.
Lidt praktisk:
Morgenmad 7:30 havregrød, vand eller mælk
Vil ikke have mellemmåltid
Formiddagslur ca. 9.15 - 10.45
Frokost 11.30 rugbrød med leverpostej, ost, frugt, mælk eller vand
Middagslur 12.30 / 13.00 - 14
Mellemmåltid 15.00 brød, frugt og vand
Aftensmad 18.00 familiens aftensmad og mælk
Godnatgrød / vælling 19.30 (det er meget forskelligt, om han gider have noget, men vi prøver for at mætte ham så meget som muligt)
Puttes med amning 19.45 - falder ofte i søvn, hvilket jeg egentlig godt ved er dårligt, men så lader jeg ham blive i min seng, så han ikke skal flyttes. Han er tidligere blevet puttet i egen seng (i vågen tilstand) med held, men på det sidste er han blevet meget urolig og sætter sig op hele tiden og ender med at blive ked af det og "skal" ammes igen...
Om en måned skal jeg starte på arbejde og han skal i institution om to måneder. Jeg vil rigtig gerne være nået i mål (ingen eller max en amning, når jeg skal arbejde).
Mon det er realistisk?