Svar: Nedtrapning af natamning - 11 mdr.
4. marts 2012
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Med den alder din dreng har nu, vil det være passende at han ammes 2 gange i døgnet og de to amninger vil meget fint kunne ligge aften og sen aften og det vil således være fint at det er amningen midt nat og amningen tidlig morgen (den I netop har fjernet) som tages væk.
Det er naturligvis vigtigt at hans behov for væske dækkes tilstrækkeligt dagen igennem og det vil være en god idé at du f.eks. inden middagsluren forsøger at få ham til at drikke lidt mælk af en kop. Det er på samme måde vigtigt at han om aftenen også drikker vand eller mælk til sin aftensmad og også tilbydes f.eks. lidt lun mælk af en kop sammen med sin godnatgrød.
Derudover er det vigtigt at din dreng lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden. Da han ikke ammes i løbet af dagen, så kan han godt sove uden og det ritual du har i dagtimerne skal du forsøge at indføre aften. Lige nu lyder det som om at du lægger dig og ammer ham i søvn i din seng og at han således falder i søvn med dit bryst i munden og tæt i din favn og det er helt naturligt at han så søger brystet og dig natten igennem, fordi han forbinder det med at sove. Det er derfor vigtigt at han lige nu ammes, men derefter puttes i egen seng før han sover helt. Han skal ikke være spil vågen og dermed blive ked af det, men skal nu lære at sove uden at have brystet i munden og gerne i egen seng, fordi du gerne vil have at han kan sove der om natten.
Det kan godt en overgang være nødvendigt at du lader ham falde i søvn i din seng, men det er her rigtig vigtigt at du trækker brystet til dig og han ikke falder i søvn med brystet, men ved at du holder ham i hånden, kærtegner ham osv. Han skal altså slippe brystet, kikke på dig, smile til dig ,trille om på siden og falde i søvn - og så må han gerne sove i din seng og få din nærhed, hvis han lige nu har behov for det, men altså lære at falde i søvn uden at få brystet.
Det er også vigtigt at du forsøger at få ham videre i søvnen uden at tage ham op, vugge ham og gå rundt med ham. Det at komme op i din favn og blive vugget og gået med kan være en dårlig vane at komme ind i fordi det igen giver fuldsætndig afhængighed af dig - det lærer ham ikke at komme videre i søvnen selv og det er det han skal lære nu. Det er derfor ikke en god erstatning for brystet, fordi du igen skal op flere gange om natten for at vugge og gå rundt, istedet for at amme ham og sove videre. Så selvom han er motorisk meget urolig og har svært ved at finde ro, når I ligger sammen, så er det en god idé at holde fast i at I bliver i sengen og ikke står op og gør noget om natten. Natten er til at sove i.
Det kan nogle gange hjælpe at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til din, så han kan ligge i sin egen seng, men så du også kan ligge i din seng og holde ham i hånden, kærtegne ham og berolige ham og på den måde med lidt nærhed hjælpe ham videre i søvnen. Du kan vugge ham blidt imens han ligger ved siden af dig - men altså uden at tage ham op - og han har også mulighed for at kravle over til dig og putte sig ind til dig, hvis det er det han har behov for.
Det vil være rigtig godt på sigt at du trapper ud af den sene aftenamning - gerne omkring 12 måneders alderen og dette gøres bedst ved at lirke brystet ud igen og igen så han ikke får mulighed for at fylde sig med mælk. Samtidig med at du gør dette så skal du igen berolige ham, kærtegne ham osv. så noget andet sættes i stedet for brystet og han lærer at sove med dine kærtegn og uden dit bryst i munden.
Amningen inden putning vil ofte være den sidste amning der forsvinder. Du kan bibeholde denne så længe I har det godt med det begge to. Den kan på sigt erstattes med en kop lun mælk og en godnathistorie - der sættes et nyt ritual i stedet, mælken får han stadig men af kop og du er der også for ham, med kærtegn osv. så han stadig kan være fuldstændig tryg, men har et nyt ritual der virker - og som far naturligt også på sigt kan putte ham med. Far kan også synge godnatsang, læse historie, give lidt lun mælk af en kop .. :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske