Svar: Sur baby på 5 uger

29. februar 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille dreng.

I skal naturligvis sikre jer at jeres dreng ikke har ondt. I skriver at lægen har tjekket at han ikke virker skæv i kroppen - synes I selv at han gør det? I skriver at han er født meget hurtigt og nogle gange får børn et tryk, en lille fibersprængning i en halsmuskel eller en funktionsforstyrrelse i de øverste led i nakken netop i forbindelse med fødslen - og det kan være årsagen til at barnet græder meget og virker meget utilfreds.

Vær opmærksom på hans hovedfacon og om han har tendens til at blive lidt flad i den ene side, læg også mærke til om han foretrækker at dreje hovedet mere til den ene side end til den anden. Det kan være tegn på at han har en stramning af sin halsmuskel eller andet, der gør at han har ondt. Hvis det er tilfældet, så få lægen til at se ham igen og tal med lægen om, hvorvidt jeres dreng bør henvises til fysioterapeut eller kiropraktor.

Jeg vil lige kort indskyde her at I skal være opmærksomme, når I giver ham flaske og ikke kun at holde ham til en side. Skift mellem hvordan han ligger hos jer. Selvom I måske er højrehåndet og derfor synes det er lettest, hvis han ligger i jeres venstre arm, når han får flaske, så bør I også have ham i højre arm og give flaske med venstre hånd ..

Når dette er sagt, så kan der dog også være tale om den udvikling jeres dreng går igennem lige nu. Netop omkring 5 ugers alderen oplever mange forældre at deres børn græder ekstra meget. Det kommer tit sidst på dagen og de fleste forældre vil forsøge alt muligt for at finde en løsning og gøre barnet glad igen. I skifter ble, I tilbyder flaske, far holder ham, over til mor, prøver med en rangle, tilbage til far, går lidt rundt, prøver med mælk igen, tilbage til mor osv. osv.

Ofte ...

Annonce

... reagerer børn i denne alder med gråd sidst på dagen, fordi han lige nu er ekstra opmærksom på verden og opfanger rigtig meget af de ting der sker omkring jer. Han skelner mere og mere mellem forskellige lyde og han begynder nu også at kunne se lidt farver og skelne forskellige former.

Og sidst på dagen, er han så fyldt op med indtryk og stimuli, at det bliver for meget og han græder. Han har brug for ekstra ro og jeg siger at han har et "pas lidt ekstra på mig behov" hvor han har mest brug for bare at være i favn, brug for tæt fysisk kontakt og nærhed, brug for at der ikke sker for meget. Derfor dur det ikke at forsøge 117 ting for at få ham rolig, det gør det kun værre - så meget ro på som muligt, jo bedre er det :)

Læs mere om børn i denne alder og de næste uger og måneder frem i min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det lyder ikke som om at han mangler mad og det er meget fint at I forsøger at give ham lidt mere mælk end hans udregnede behov, ligesom I skal sikre jer at han heller ikke overspiser. Når børn får flaske, så er der en risiko for at de kommer til at spise for meget. Det er naturligt svært i starten, hvor han ikke selv rigtig har nogen fornemmelse for mæthed og sult og det er meget fint at I forsøger at hjælpe ham med at få den mængde I skønner og udregner han har behov for og så også giver ham en sut efter han har spist, så han kan slappe af og få lidt ro.

I skal hjælpe ham med at sove i løbet af dagen og han bør ikke være vågen i for lang tid af gangen. Nogle gange vil han måske kun være vågen i 45 minutter, så har han brug for at få lidt mælk og blive puttet igen. Andre gange kan han måske være vågen i op til 2 timer og det er okay - men længere tid bør han ikke være vågen.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder