Kan virke ulykkelig og utilfreds

29. februar 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kan virke ulykkelig og utilfreds

Hej Helen,

Vores søn er nu blevet 14 måneder og som du har læst i vores tidligere breve har han været igennem en del i løbet af hans første leveår (låsning i nakke og heraf fladt hoved som blev behandlet med en starband hjelm og megen opkast som heldigvis nu er holdt op). Han har derfor grædt meget fra starten og søgt vores trøst meget. Fra at han var motorisk bagud er han nu helt på lige fod med sine jævnaldrende og er blandt andet begyndt at gå.

Vores problem er at han til tider stadig virker meget ulykkelig og bare brokker sig. Han har meget svært ved at underholde sig selv og kan også selvom vi er på gulvet med ham virke utilfreds. Der han har det bedst er klart på min mands arm, hvor han kommer omkring i huset og kan følge med i ting der sker. Det starter med at han bliver sur når han skal have skiftet ble om morgenen, så vi prøver så vidt muligt at undgå puslebordet når det bare er en tisseble. Når vi så kommer ned i stuen og jeg skal lave havregrød til ham bliver han ofte sur og begynder og græde fordi han bliver sat ned på gulvet til sit legetøj, og så er dagen ligesom igang.

Jeg går stadig hjemme med ham da vi ikke har nogen vuggestueplads til ham (vi bor i Norge og her er dette ikke en selvfølge) og jeg har derfor ikke mulighed for at rende rundt med ham hele tiden for der skal jo laves mad osv og uanset nytter det vel heller ikke noget at det bare er der han er glad. Han er en meget bestemt og nysgerrig ung mand som gerne vil ud og udforske alt og selvfølgelig helst så vildt som muligt. Når vi så skal have tøj på for at komme ud at gå tur så bliver han hysterisk og skriger og kaster sig tilbage, hvilket jo desværre nogle gange resulterer i at man faktisk ikke orker denne kamp og hellere bliver inde. Hvis vi så kommer ud på tur kan han også pludselig begynde at brokke sig fordi han formentlig ...

Annonce

... synes det er irriterende at blive spændt fast i sin barnevogn. Tidligere elskede han at gå tur men han har i det sidste ikke været glad for gåture over 15min - der bliver han utålmodig og vil ned.

Det der dog er værst er når han helt uopfordret bare bliver sur og begynder på sin karakteristiske klagesang. Han kan komme gående og alt er ok og så pludselig stoppe op midt på gulvet og brokke sig og nogle gange hidse sig selv så meget op at han begynder at græde. Og hvis han foreksempel synes han skal hjælpe med at tømme opvaskemaskinen og jeg så lukker den, så bliver han stik tosset.
Nogle gange tænker jeg det er fordi han keder sig bare i mit selskab, men selvom vi har besøg af min mødregruppe idag og der er andre børn så er han ligesådan.

Han spiser godt og er meget glad for mad og det virker nogle gange som om han bare skulle ønske han kunne få noget i munden hele tiden. Feks om morgenen, så starten han med en god portion havregrød, og når min mand så spiser havregryn så står han op ad hans stol for at komme op og spise med der og drikke lidt af hans juice og lidt senere er han så klar for at få en bolle med ost.

Han har jernmangel så dette bliver behandlet. Herudover kan det siges at han sover godt. Sover fra 19-ca 7.30 og efter lidt gode råd fra dig skal han nu kun have sutten et par gange i løbet af natten (de sidste to nætter han han sovet uden at give en lyd fra sig) og så sover han ca fra 10-11.30 og fra 14-15.30. Han er ikke vanskelig at få til at sove og jeg kan ikke forestille mig at grunden til at han er så pjevset er at han er træt selvom han godt kan gå og knide sig i øjnene efter kort tid.

Jeg synes det er frygtelig hårdt at gøre alt hvad man kan for sin lille søn og så virker han bare ikke rigtig glad. Har du nogle gode råd til at få en mere tilfreds dreng?

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.