Svar: Ligge selv uden gråd

28. februar 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor - der ville ønske hun var blæksprutte :)

Tak for dit brev og velkommen til - jeg kan bestemt godt forstå at du ville ønske du havde flere arme. Fire drenge i alderen 0-4 år, du har naturligt noget at se til - tillykke med dem! :)

Der er ingen tvivl om at tiden arbejder for jer og at dine yngste drenge naturligt på sigt vil kunne ligge mere og mere for sig selv. Men lige nu, hvor de er så små, så har de det naturligt bedst i favn. Der føler de sig omsluttet og trygge, de kan mærke varmen, vejrtrækningen, hjertet osv. og det er det mest trygge sted de kan være.

Her kommer lidt forslag:

- Du kan købe en slynge. Jeg vil anbefale en ringslynge. Alt efter hvor store tvillingerne er, så kan de måske ligge ved siden af hinanden i én ringslynge. Eller du kan have den ene i en ringslynge, imens du skifter den anden eller bøvser den anden, så ingen af dem på den måde føler sig ladt alene.
Når de bliver ca. 4 måneder gamle vil de kunne være i hver deres ringslynge på din hofte, så du på den måde kan gå rundt med dem samtidig.

- Du kan købe en vikle. Nogle tvillingeforældre bruger en vikle, hvor børnene kan sidde i hver sin lomme. Denne løsning er god så længe børnene er små eller til for tidligt fødte børn. Jeg kunne godt forestille mig at dine dreng er pænt store :) Der fås faste vikler og også strækvikler, en strækvikle er lettest at bruge, fordi den kan bindes før du putter børnene i den. Det kræver ekstra meget ...

Annonce

... blæksprutte at styre to børn og en vikle, der skal bindes :) Du kan finde forskellige klip på youtube, der viser hvordan du gør det praktisk og det kunne være en idé at tjekke dette ud.

- Du kunne købe en sansegynge. Det vil sige en gynge der hænger frit i loftet, lavt over gulvet og hvor børnene kan ligge på. Når børnene bevæger sig lidt, så gynges de frem og tilbage. Det stimulerer deres balance osv. men det virker også beroligende og de giver lidt samme fornemmelse, som når de vugges i favn. Samtidig kan de ligge og kikke lidt omkring og med den alder de har nu, begynder de naturligt at søge mod lys, kontraster og også at se lidt farver osv. så det kan godt fascinere dem at ligge og kikke og det giver sansegyngen mulighed for. Du kan lægge en dyne på så de ligger blødt og de kan også ligge der samtidig.
Senere kan den bruges i haven - også af de større børn :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Du kan overveje at købe en doodoo bamse eller lignende. Det er en bamse, der kan afspille hjertelyd. Det kan virke beroligende for det barn, som nogle gange må ligge og vente og kan derfor hjælpe både dig og din lille dreng. Du kan også købe CD´ere med hverdagslyde der kan virke beroligende, - lyde af vand, støvsugere osv. med det man også kalder "hvid støj" og faktisk kan du nu også downloade apps med nogle af disse lyde, som du så kan afspille for dit barn / dine børn, netop for at give lidt ro.

Håber du kan bruge disse idéer lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.