Svar: Ligge selv uden gråd
28. februar 2012
Alder:
1 mdr.
Kære mor - der ville ønske hun var blæksprutte :)
Tak for dit brev og velkommen til - jeg kan bestemt godt forstå at du ville ønske du havde flere arme. Fire drenge i alderen 0-4 år, du har naturligt noget at se til - tillykke med dem! :)
Der er ingen tvivl om at tiden arbejder for jer og at dine yngste drenge naturligt på sigt vil kunne ligge mere og mere for sig selv. Men lige nu, hvor de er så små, så har de det naturligt bedst i favn. Der føler de sig omsluttet og trygge, de kan mærke varmen, vejrtrækningen, hjertet osv. og det er det mest trygge sted de kan være.
Her kommer lidt forslag:
- Du kan købe en slynge. Jeg vil anbefale en ringslynge. Alt efter hvor store tvillingerne er, så kan de måske ligge ved siden af hinanden i én ringslynge. Eller du kan have den ene i en ringslynge, imens du skifter den anden eller bøvser den anden, så ingen af dem på den måde føler sig ladt alene.
Når de bliver ca. 4 måneder gamle vil de kunne være i hver deres ringslynge på din hofte, så du på den måde kan gå rundt med dem samtidig.
- Du kan købe en vikle. Nogle tvillingeforældre bruger en vikle, hvor børnene kan sidde i hver sin lomme. Denne løsning er god så længe børnene er små eller til for tidligt fødte børn. Jeg kunne godt forestille mig at dine dreng er pænt store :) Der fås faste vikler og også strækvikler, en strækvikle er lettest at bruge, fordi den kan bindes før du putter børnene i den. Det kræver ekstra meget blæksprutte at styre to børn og en vikle, der skal bindes :) Du kan finde forskellige klip på youtube, der viser hvordan du gør det praktisk og det kunne være en idé at tjekke dette ud.
- Du kunne købe en sansegynge. Det vil sige en gynge der hænger frit i loftet, lavt over gulvet og hvor børnene kan ligge på. Når børnene bevæger sig lidt, så gynges de frem og tilbage. Det stimulerer deres balance osv. men det virker også beroligende og de giver lidt samme fornemmelse, som når de vugges i favn. Samtidig kan de ligge og kikke lidt omkring og med den alder de har nu, begynder de naturligt at søge mod lys, kontraster og også at se lidt farver osv. så det kan godt fascinere dem at ligge og kikke og det giver sansegyngen mulighed for. Du kan lægge en dyne på så de ligger blødt og de kan også ligge der samtidig.
Senere kan den bruges i haven - også af de større børn :)
- Du kan overveje at købe en doodoo bamse eller lignende. Det er en bamse, der kan afspille hjertelyd. Det kan virke beroligende for det barn, som nogle gange må ligge og vente og kan derfor hjælpe både dig og din lille dreng. Du kan også købe CD´ere med hverdagslyde der kan virke beroligende, - lyde af vand, støvsugere osv. med det man også kalder "hvid støj" og faktisk kan du nu også downloade apps med nogle af disse lyde, som du så kan afspille for dit barn / dine børn, netop for at give lidt ro.
Håber du kan bruge disse idéer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske