Brev:
Ligge selv uden gråd
28. februar 2012
Alder:
1 mdr.
Ligge selv uden gråd
Hej Helen
Jeg er blevet mor til 2 dejlige tvillingedrenge for 6 uger siden, og har i forvejen 2 drenge på 2 og snart 4 år. Tvillingerne er født til tiden (2 uger før termin), er sunde og raske og jeg ammer dem fuldt.
Jeg prøver så vidt muligt at synkronisere tvillingerne i forhold til amning og søvn og det går nogenlunde godt. De sover begge godt både om natten og dagen - kan sove ca. 4 timer i træk om natten, mens de om dagen vågner efter2 1/2 til 3 timer. Mit problem er, at jeg har svært ved at holde dem i godt humør om dagen i deres vågne perioder. Når de vågner ammer jeg dem, og derefter kommer de på skift op at bøvse af, mens den anden ligger på ammepuden, men allerede her begynder de at klynke og græde. Jeg snakker og kigger på dem begge på skift uanset om de ligger på puden eller er på skulderen, men de er kun tilfredse med at blive løftet op og blive båret.
De kan nu være vågne i ca. 1 1/2 time og i den periode har jeg svært ved at holde dem glade, for det er meget kort tid de kan ligge for sig selv. Hvis de kommer op i armene på mig (eller far eller mormor) er der ingen problemer, men det meste af dagen er jeg jo alene og kan ikke bære dem begge samtidig. Jeg har derfor næsten altid en grædende baby liggende, mens jeg prøver at trøste den anden. Det hjælper ikke at de kan se og høre mig, de vil kun bæres! Jeg har prøvet at svøbe dem og lægge dem i kravlegården og så stå med hænderne på dem så de kan mærke mig, men jeg kan kun trøste dem ved at løfte dem op.
Det er meget frustrerende ikke at kunne trøste sit barn og ind i mellem ender det med at de bliver helt udmattede af at græde og falder i søvn inden det "bliver deres tur" til at blive trøstet. Det er især et problem om eftermiddagen når de store er kommet hjem, for de er jo ikke så store endda og har også brug for mig. Min mand kommer først hjem fra arbejde til spisetid, så eftermiddagene har jeg alene med de 4 drenge.
Jeg føler mig temmelig utilstrækkelig, for det er umuligt at bære rundt på tvillingerne på skift for at holde dem i nogenlunde humør, samtidig med at jeg også gerne vil være der for de store drenge. De bliver jo også irriterede over at mor hele tiden skal trøste tvillingerne så de ikke får så meget opmærksomhed.
Jeg håber virkelig du har et godt råd til hvordan tvillingerne kan lære at ligge lidt for sig selv. Det er jo ikke fordi de bare skal ligge for sig selv i deres vågne perioder, men det ville være en stor hjælp hvis de kunne ligge lidt uden at græde mens jeg fx. skifter ble på den anden, smører en mad til de store osv. Deres kravlegård står i køkken-alrummet hvor de kan høre og se mig hele tiden og på badeværelset ligger de på 2 puslepuder ved siden af hinanden, så det er jo ikke fordi de ligger ensomt, når jeg gerne vil have dem til at ligge lidt.
Mange hilsner fra en mor til 4 - der ville ønske hun var blæksprutte!