Ligge selv uden gråd

28. februar 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Ligge selv uden gråd

Hej Helen

Jeg er blevet mor til 2 dejlige tvillingedrenge for 6 uger siden, og har i forvejen 2 drenge på 2 og snart 4 år. Tvillingerne er født til tiden (2 uger før termin), er sunde og raske og jeg ammer dem fuldt.

Jeg prøver så vidt muligt at synkronisere tvillingerne i forhold til amning og søvn og det går nogenlunde godt. De sover begge godt både om natten og dagen - kan sove ca. 4 timer i træk om natten, mens de om dagen vågner efter2 1/2 til 3 timer. Mit problem er, at jeg har svært ved at holde dem i godt humør om dagen i deres vågne perioder. Når de vågner ammer jeg dem, og derefter kommer de på skift op at bøvse af, mens den anden ligger på ammepuden, men allerede her begynder de at klynke og græde. Jeg snakker og kigger på dem begge på skift uanset om de ligger på puden eller er på skulderen, men de er kun tilfredse med at blive løftet op og blive båret.

De kan nu være vågne i ca. 1 1/2 time og i den periode har jeg svært ved at holde dem glade, for det er meget kort tid de kan ligge for sig selv. Hvis de kommer op i armene på mig (eller far eller mormor) er der ingen problemer, men det meste af dagen er jeg jo alene og kan ikke bære dem begge samtidig. Jeg har derfor næsten altid en grædende baby liggende, mens jeg prøver at trøste den anden. Det hjælper ikke at de kan se og høre mig, de vil kun bæres! Jeg har prøvet at svøbe dem og lægge dem i kravlegården og så stå med hænderne på dem så de ...

Annonce

... kan mærke mig, men jeg kan kun trøste dem ved at løfte dem op.

Det er meget frustrerende ikke at kunne trøste sit barn og ind i mellem ender det med at de bliver helt udmattede af at græde og falder i søvn inden det "bliver deres tur" til at blive trøstet. Det er især et problem om eftermiddagen når de store er kommet hjem, for de er jo ikke så store endda og har også brug for mig. Min mand kommer først hjem fra arbejde til spisetid, så eftermiddagene har jeg alene med de 4 drenge.

Jeg føler mig temmelig utilstrækkelig, for det er umuligt at bære rundt på tvillingerne på skift for at holde dem i nogenlunde humør, samtidig med at jeg også gerne vil være der for de store drenge. De bliver jo også irriterede over at mor hele tiden skal trøste tvillingerne så de ikke får så meget opmærksomhed.

Jeg håber virkelig du har et godt råd til hvordan tvillingerne kan lære at ligge lidt for sig selv. Det er jo ikke fordi de bare skal ligge for sig selv i deres vågne perioder, men det ville være en stor hjælp hvis de kunne ligge lidt uden at græde mens jeg fx. skifter ble på den anden, smører en mad til de store osv. Deres kravlegård står i køkken-alrummet hvor de kan høre og se mig hele tiden og på badeværelset ligger de på 2 puslepuder ved siden af hinanden, så det er jo ikke fordi de ligger ensomt, når jeg gerne vil have dem til at ligge lidt.

Mange hilsner fra en mor til 4 - der ville ønske hun var blæksprutte!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.