Svar: Bekymret over stille, observerende pige

24. februar 2012

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Johannes pylrede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om at Johanne er en pige, der på hjemmebane, naturligt har mere mod og føler sig mere tryg - og på udebane, har brug for lidt mere tid. Og det er helt okay, det lyder normalt. Hun er stadig kun 15 måneder gammel og derfor en meget lille pige.

De fleste børn vil naturligt omkring 16 måneders alderen begynde at få lidt bevidsthed om at vi forældre ikke er forsvundet, selvom vi er ude af syne. Hun er altså stadig så lille, at hun ikke rigtigt forstår hvor I går hen, når I afleverer hende. Hun kan ikke forholde sig til at I kan være ude på den anden side af væggen og hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Hun følger ligesom bare med i de ting der sker - og faktisk klarer hun det ret godt.

Vi er forskellige og lærer alle sammen forskelligt. Howard Gardner er amerikansk psykolog og han taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig.

Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for ...

Annonce

... deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen, hører mere til i denne gruppe. Og måske jeres datter lærer på denne måde, i hvert fald lyder hun til at være en pige, som studerer meget og som lærer af at undersøge i detaljer og fordybelse, mere end ved at klatre rundt ... :)

Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. Og jeres datter kan godt begge dele - hun kan godt være mere udadfarende, når I er hjemme og hun er helt tryg, men når hun er ude så skal hun se tingene an - og det er okay.

Hvordan er I selv i større forsamlinger? Er i højlydte og sådan "tag mig - tag mig" typen der uden problemer stiller sig op i forsamlinger og tager ordet? Eller er I også selv mere tilbageholdende, skal lige se folk an, ikke sige jeres mening, før I kender dem I er sammen med osv. ? Børn ligner jo ofte også os forældre og måske I selv eller den ene af jer, af naturligt også lige skal se tingene an - og det er helt okay :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun skal nok komme på banen stille og roligt og det lyder som om at pædagogerne i vuggestuen er opmærksomme på hende og hendes behov. Det lyder som om at de giver hende lov til at sidde hos sig og lade hende studere de andre lidt på afstand, når der er mulighed for det og at de også udnytter pusletiden til at give hende lidt ekstra tid og mulighed for at pludre. Det lyder godt.

Jo mere tryg base, jeres datter kan få, jo mere hun får mulighed for at undersøge verden lidt på afstand, aflæse jeres raktioner på de ting der sker, fornemme at det er okay og dermed at hun kan være tryg - jo mere modig vil hun med tiden også blive. I skal endelig ikke presse hende unødigt, men give hende tid og støtte hende i at turde stille og roligt i hendes eget tempo :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige