Bekymret over stille, observerende pige

24. februar 2012

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Bekymret over stille, observerende pige

Kære Helen

Nu har jeg endnu engang et spørgsmål til dig...... og hold nu fast; denne gang handler det for en gangs skyld ikke om Johannes søvnproblemer;)

Sagen er den, at Johanne altid har været meget forsigtig i selskab med andre mennesker - især hvis hun er på udebane. Hun bliver helt stille og vil kun sidde hos sin mor eller far og tager meget lang tid om at bløde op.
Hvis der er børn er det endnu værre. Hun kan indimellem godt virke som om, andre børn skræmmer hende lidt. Selv hendes 2 fætre, som hun ser indimellem er hun stadig meget tilbageholdende overfor. De må ikke røre hende og hun sidder helt tavst og følger med i alle deres bevægelser.

Herhjemme er hun bedre til gæster. Der er hun hurtigere til at bløde op og vil sågar selv over til andre og laver grimasser og masser af spas med dem. I hverdagen er hun sprudlende og der er afsindig meget lyd på damen og så har hun et temperament uden lige, så man er ikke i tvivl om, hvad hun vil og ikke vil.

Nu har vi lige været til udviklingssamtale i vuggestuen, hvor Johanne har været siden okt. 2011. Jeg mener derfor, at hun burde være mere robust nu og agere mere som derhjemme, hvor hun er en rigtig tonser. Men det viser sig, at hun er meget stille og observerende. Hun sidder hvor hun bliver sat og så siger hun ikke et pip, men sidder bare og betragter de andre børn - hun er ikke ked af det, men hun interagerer heller ikke med de ...

Annonce

... andre. Det eneste tidspunkt hun begynder at "snakke" og pludre er på puslebordet, hvor hun er en til en med pædagogerne.

Pædagogerne siger, at det ikke bekymrer dem, for det er helt i orden at være en stille og observerende pige og at det beroliger dem, at hun siger en masse derhjemme og også er langt mere motorisk aktiv herhjemme (hun rejser sig ikke i vuggestuen, men herhjemme går hun lystigt rundt med gåvogn).

I vuggestuen er hun heller ikke så god til at kapere for megen larm og uro og ofte vil hun helst være på skødet af en pædagog og sidde og putte.

Selvom de siger, at det er helt ok at Johanne reagerer som hun gør i Vuggestuen, så kan jeg ikke lade være med at bekymre mig alligevel. Jeg ønsker jo ikke, at hun er utryg og ked af at være i vuggestue og jeg synes det er underligt at hun er så diametralt modsat af hvordan vi oplever hende herhjemme.

Så spørgsmålet er; Er det virkelig normalt at et frembrusende barn, som elsker at snakke og sige høje lyde er så stille hver dag i vuggestuen? Og hvordan kan vi bedst hjælpe hende til at blive tryg i vuggestuen, så hun udvikler sig frit - for lige nu virker det nærmere på mig, som om det hæmmer hendes udvikling??

Jeg vil også lige nævne, at hun fik ros for at være meget tydelig i sit kropssprog - hun er meget ekspressiv i ansigtsudtryk til stor morskab for alle:)

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Kærlig hilsen
Johannes pylrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder