Svar: Meget aktivt barn
22. februar 2012
Alder:
15 mdr.
Kære Tilde
Tak for dit brev :)
Som du selv er inde på, så er børn forskellige. I mærker tydeligt forskelligheden mellem jeres datter og jeres søn og det er helt okay og lyder helt normalt. De har forskellig måde at undersøge verden på og lære på :)
Howard Gardner, der er amerikansk psykolog har lavet en teori om, hvordan man lærer og taler om at vi har 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Og min umiddelbare tanke er at jeres dreng måske er meget kropsligt intelligent. Han lærer bedst ved at bruge sig selv og ved at bruge sin krop.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Forskellen på børn ses ofte, når man mødes i mødregrupper, i musikalk legestue og andre steder, hvor man er sammen med alderssvarende børn. Det bliver pludselig let at se, hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.
Det betyder dog ikke, at I ikke gerne må hjælpe ham med at holde fokus og lære at koncentrere sig lidt mere om én ting af gangen. Derfor er det f.eks. en rigtig god idé ikke at have alt for mange forstyrrende ting omkring sig. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at have legetøjet i store kasser og så kun tage en kasse frem af gangen. Når alt i den kasse er studeret, så puttes det hele tilbage i kassen igen og kassen sættes væk før en ny tages frem. På den måde kan I hjælpe ham med ikke at gå fra kasse til kasse, men koncentrere sig lidt længere tid om en kasse af gangen.
Hvis alt legetøj altid ligger fremme, så kan de fleste børn slet ikke overskue det og vil ikke lege med det. Derimod leger børn ofte bedst, hvis det hele er ryddet op og sat på plads og man så kan lege med en ting af gangen. At få tingene sorteret og sat lidt væk en gang imellem fremmer faktisk børns leg og det hjælper dem til fordybelse. Når noget har været pakket væk og pludselig kommer frem igen, så er nyhedens glæde lidt større.
Det er også en rigtig god idé at I forsøger at veksle mellem aktiv og motorisk leg og stimulation - gå ud med ham, tumle med ham, lad ham klatre og bevæge sig så meget som muligt og giv ham så mulighed for derefter at sidde lidt stille - sidde på skødet af jer, kikke i en bog og lade roen falde over sig. Det vil være lettere for ham at kunne sidde stille, hvis I har sørget for at han motorisk forinden har fået lov til at bruge sig selv rigtig godt.
til børn i jeres drengs alder kan legetøj f.eks. være stableklodser eller bøtter. Det vil hjælpe ham at koncentrere sig ved at stable et højt tårn og vælte det, når det er bygget. Det vil være sjovt at gøre igen og igen. Også bøtter, æsker, ting der kan gå inden i hinanden vil være sjove, ting der kan åbnes og lukkes igen og igen er ofte et stort hit. Legetøj som giver en lyd eller at en låge udløses eller lignende, når du trykkes på noget andet, vil måske også kunne fange ham og holde hans interesse.
Også puslespil med store brikker og knopper - hvor han skal koncentrere sig lidt om at få den rigtige brik placeret i det rigtige hul. Eller hvor han igen får en lyd, når brikken er sat rigtigt i, kan være en mulighed.
Langsomme batteridrevne biler kan være sjove. Det kan give en vekselvirkning mellem at koncentrere sig og vente på at de trækkes op eller sættes igang og så motorisk følge efter, når de bevæger sig over gulvet og igen vente og koncentrere sig imens de trækkes op på ny.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske