Brev:
Ignorerer os!
22. februar 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Ignorerer os!
Hej Helen,
En ting som fylder meget hjemme hos os i øjeblikket og fører til konflikter er, at vores dreng af og til har rigtig svært ved at høre efter, især hvis vi irettesætter ham. Det virker som om han ignorerer os, snakker videre selv og kigger ikke på os (sidder af og til og smiler, mens vi prøver at få hans opmærksomhed), siger vi er en bussemand (kommer fra 'øv bøv bussemand, sure tæer i saftevand') eller haletudse (kommer fra 'bimbambusse, jeg er en haletudse') og hvis vi f.eks. hæver stemmen kan han finde på at sige med gråd i stemmen 'du ikke råbe af mig!' eller 'du ikke slå mig' - sidstnævnte er særligt frustrerende, da vi naturligvis aldrig kunne finde på at slå ham.
Det virker enormt provokerende at han ignorerer os, selvom vi prøver at få hans opmærksomhed og vi ved godt det ikke er for at være provokerende bevidst, men det er den følelse man sidder med. Vi skal blive bedre til at være konsekvente, men har ind imellem svært ved det, for vi vil jo helst ikke være 'hårde', men vil gerne, at han er glad og føler dig elsket.
Vi har brug for nogle gode råd til hvordan vi får ham til at høre efter hvad vi siger (f.eks. hvor mange gange skal man gentage dig selv) og evt. nogle værktøjer til hvad vi gør når han ikke gør det. Kan det tænkes at vi forlanger for meget af ham?
Har du nogle gode råd?
Det skal nævnes, at han er en enormt sød, glad og kærlig dreng, vellidt i børnehaven og med et (synes vi) rigtig flot ordforråd. Vi hygger os, leger, inddrager ham meget i dagligdagen f.eks. med bagning eller madlavning osv., læser godnathistorie og hygger rigtig meget. Og så er han jo selvfølgelig den dejligste i verden ;)
Mange hilsner fra os.