Svar: Vil ikke kravle - 11 mdr.
8. februar 2012
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er vigtigt at børn lærer at kravle - "man skal kravle før man kan gå" siger man og det er ikke helt forkert. Nogle børn ender dog med at rejse sig og gå før de har lært at kravle og hvis det ender med at din dreng gør det, så går det nok endda. Det er så bare vigtigt at I efterfølgende lærer ham at kravle, lærer ham at lave krydskoordinerende bevægelser, som f.eks. at løbe gadedrengeløb eller hoppe sprællemandshop :)
Børn lærer at kravle fra vuggende stilling - det vil sige, hvor de lægger sig op på alle fire og vugger frem og tilbage. Du kan derfor prøve at hjælpe din dreng, ved at støtte ham om livet, når han ligger på alle fire og vugge ham frem og tilbage imens han står i den stilling. Gerne hvor han har fødderne til at støtte imod dine knæ imens.... Han skal selv finde ud af at flytte sine hænder og ben fra den vuggende stilling, det kan du ikke lære ham.
Det er vigtigt at få stimuleret hans balance, jo mere hans balance stimuleres jo større sandsynlighed for at han også begynder at kravle. I det hele taget er balancen vigtig for barnets motoriske udvikling.
Det er derfor vigtigt at du tumler med ham så meget som muligt, lade ham 'flyve gennem luften', svinger ham, vender ham på hovedet osv. Jo mere jo bedre og han må meget gerne blive snurret rundt. En tummelumsk eller bilibo kan være en idé.
Hvis I har meget glatte trægulve, så kan det være svært for ham at stå fast på knæene og det kan gøre at han kryber over gulvet og trækker sig fremad i stedet for at kravle. Det kan her være en god idé at lade ham forsøge at kravle med bare knæ eller sy et par ruskindslapper på knæene på et par bukser, så han bedre kan stå fast. Man kan også købe et skridsikkert tæppe eller nogle store gulvbrikker så han har et lille område, hvor han bedre kan stå fast. Et besøg hos nogen der har væg til væg tæppe kan gøre at han pludselig finder teknikken :)
Det at kravle rigtigt er faktisk vigtigt fordi det sætter de to hjernehalvdele i stand til at arbejde sammen. Det at kunne krydskoordinere arme og ben er netop vigtigt for at kunne bruge både højre og ventre hjernehalvdel og det har betydning for at barnet senere kan lære at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96...
Så at motivere ham til at kravle er altså rigtig fornuftigt og det er bedre at I hjælper ham op i kravlestilling og tumler med ham end at I går med ham i hænderne eller prøver at lade ham gå med en gåvogn.
Nogle siger at slanke børn kravler hurtigere end tykke børn, fordi de ikke har så meget vægt at flytte - andre siger at de tykke børn er stærkere og derfor kravler før .. Jeg tror ikke er der nogen faste regler her :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske