Brev:
En dag uden skældud og stress
8. februar 2012
Alder:
4 år, 2 mdr.
En dag uden skældud og stress
Kære Helen
Jeg er på banen igen og savner ideer til hvordan jeg kan få nogle "vellykkede" dage/eftermiddage sammen med børnene efter arbejdet.
Min barsel sluttede for nogle måneder siden og jeg er nu tilbage på job. Det havde jeg savnet og jeg nyder virkelig mit arbejde! Men det er som om, at min arbejdsplads er det eneste sted jeg får ro. Om eftermiddagen, når jeg kommer hjem med/til børnene starter festen - det er ikke en fed fest.
Det er ved at være lang tid siden at jeg har haft en dag hvor jeg ikke har skældt ud på min søn, som snart er 4½ år. Årsagerne er forskellige og det er ikke altid fordi han gør noget dumt eller uartigt, men ofte er det fordi jeg ikke lige har overskud til ham. Jeg savner lidt at jeg kan lave noget med ham uden at det er en vild leg. Han elsker at lege vilde lege, men det har jeg bare ikke overskud til. Ofte har jeg følelsen at det hele bare skal overstås; madlavning, spisning, bad, godnatlæsning, sove. Og bagefter sidder jeg med en følelse af at jeg er verdens dårligste mor fordi jeg ikke har haft kvalitetstid med mine børn.
Jeg savner lidt ideer til hvordan jeg kan få ham til at lege en leg/lave en aktivitet stillesiddende. Indimellem har jeg behov for at han ikke fiser rundt herhjemme. Han er en meget aktiv dreng, som næsten ikke sidder ned i løbet af dagen - gør det faktisk kun hvis vi beder ham om det (og ind imellem skal han endda bestikkes før han gider at sidde ned). Jeg giver ham ofte lov til at hjælpe med det huslige, han vil simpelthen være med til ALT hvad mor og far laver, selv støvsugning! Det får han også lov til indimellem, bare for at han så bliver tilfreds. Han hjælper med at dække bord, tage støv og andre diverse opgaver. Men hvis han så får et nej til at hjælpe en anden gang, så bliver han skuffet og ked af det. Og så er det at jeg føler jeg er en dårlig mor, selvom jeg synes det er fair nok at han ikke skal være med til det hele hver gang.
Måske er det os som forældre der har opdraget ham til det, men det er som om han hele tiden skal lave noget sammen med os. Og jeg tænker at en 4-årig da sagtens kan lege selv det meste af tiden?? Han leger også selv indimellem - også med sin lillesøster, men det varer ikke længe, før han har behov for at få far eller mor med i legen/aktiviteten.
Noget andet er at han slår indimellem. Når han gør det (på mor, far eller lillesøster), så reagerer jeg oftest ved at hæve stemmen og skælde ud. Og jeg ved at det ikke virker hensigtsmæssigt, men i situationen når jeg ikke at tænke så langt.
Hvad kan vi gøre for at få kvalitetstid med ham og også fred indimellem? Og har du et godt råd til hvordan vi kan undgå skældud eller hvad vi kan gøre i stedet for?
Mange hilsner
Mor til to